Czeka Cię wizyta w warsztacie? Sprawdź, jak nie stracić pieniędzy i nerwów

Artykuły
wizyta w warsztacie

Bez względu na to, jak bardzo niezawodne jest auto, każdy kierowca prędzej czy później stanie przed koniecznością wizyty w warsztacie samochodowym.

Motomi.pl podpowiada, czym kierować się przy wyborze mechanika, na co zwrócić uwagę oraz jak przy naprawie auta nie stracić pieniędzy i nerwów.

Jeżeli jeździmy nowym samochodem z ważną gwarancją, to w przypadku awarii mamy ograniczone pole manewru. Producenci wymagają bowiem od nas, aby naprawy gwarancyjne realizowane były w autoryzowanych stacjach obsługi. Jeśli jednak nie jesteśmy zobligowani do wykonania naprawy w ASO, to warto rozejrzeć się za tańszą opcją.

Cenne opinie
Dobry fachowiec jest dziś na wagę złota, dlatego poszukiwania warsztatu samochodowego powinniśmy rozpocząć od podpytania naszych bliskich i znajomych. Być może niedawno naprawiali oni auto i będą w stanie polecić sprawdzonego mechanika. Taka rekomendacja zazwyczaj pozwoli zaoszczędzić mnóstwo czasu, bo nie będziemy musieli szukać warsztatu na własną rękę.

Jeśli nie uda nam się znaleźć mechanika z polecenia, to będziemy musieli zainwestować swój czas w znalezienie dobrego fachowca. W tym celu warto zasięgnąć opinii w internecie. W obecnych czasach warsztaty samochodowe muszą liczyć się z tym, że ich praca jest oceniana przez klientów. Przed oddaniem auta w nieznajome ręce warto więc sprawdzić, co o danym warsztacie napisali internauci, którzy wcześniej naprawiali tam samochód. W tym przypadku warto uczyć się na błędach innych, bo jeśli to my popełnimy błąd przy wyborze warsztatu, to może on okazać się bardzo kosztowny.

Pierwszy kontakt
Po dokonaniu wyboru i umówieniu wizyty na konkretną godzinę kierujemy nasze kroki do warsztatu. Już pierwszy kontakt może nam sporo powiedzieć o tym, czy wybraliśmy dobrze. W przypadku warsztatu samochodowego nie powinny zniechęcać nas brudne ubrania pracowników czy ślady po plamach oleju na podłodze. Naszą uwagę powinny raczej zwracać sterylne warunki. Mogą one bowiem oznaczać, że mechanicy nie mają zbyt wiele pracy, skoro przesadnie dbają o czystość. Porozrzucane części samochodowe w każdym zakątku jednak również nie będą dobrze świadczyć o właścicielu.

Przy pierwszej wizycie w warsztacie warto zwrócić uwagę na ochronę serwisowanych tam aut. Samochody w środku powinny być dobrze zabezpieczone specjalnymi ochraniaczami lub folią. Dotyczy to zarówno tapicerki, jak i elementów takich jak deska rozdzielcza. Nikt przecież nie chciałby dopierać foteli po śladach oleju czy zbierać z kierownicy resztek smaru. Należy także zwrócić uwagę na to, czy auta w warsztacie są ustawione bardzo blisko siebie. To może skutkować zarysowaniem lakieru lub obiciem karoserii.

Ważną kwestią jest również pierwsza rozmowa z mechanikiem. Jeśli byliśmy umówieni na konkretną godzinę, to fachowiec powinien być przygotowany na nasz przyjazd. Mechanik dążący do profesjonalnej naprawy naszego auta już na etapie wywiadu zada szereg szczegółowych pytań, aby spróbować ustalić powód wizyty w warsztacie.

Ważne formalności
Jeżeli mechanik, u którego chcemy zostawić samochód, wzbudza nasze zaufanie, to możemy przejść do załatwiania formalności. Każdy kierowca powinien pamiętać o tym, aby podczas oddawania auta do naprawy wszystkie ustalenia zawierać w formie pisemnej. Służą temu dwa dokumenty: zlecenie naprawy i protokół przyjęcia.

W zleceniu naprawy należy jasno określić, czego będą dotyczyły prace przy naszym samochodzie. Powinniśmy wpisać tam ich zakres, przybliżoną datę naprawy, szacunkowy koszt usługi oraz dane dotyczące auta i właściciela pojazdu. Mechanik oczywiście nie zawsze ma możliwość natychmiastowego stwierdzenia, czego dotyczy usterka. Wówczas w zleceniu powinniśmy zawrzeć informacje o diagnozie auta i obowiązku przedstawienia nam jej wyników. Od momentu podpisania zlecenia (zawsze przez obie strony) każda zmiana w zakresie prac musi być z nami konsultowana i uzgadniana. To chroni nas przed niespodziewaną wymianą dodatkowych części.

Drugim bardzo ważnym dokumentem podpisywanym podczas wizyty u mechanika jest protokół przyjęcia auta. Mechanik opisuje w nim stan, w jakim samochód trafił do jego warsztatu. Protokół powinien zawierać podstawowe informacje na temat auta (marka, model, numer rejestracyjny oraz numer nadwozia), a także ogólną ocenę stanu pojazdu (wgniecenia, zarysowania, poziom płynów, elementy wyposażenia). W protokole przyjęcia samochodu wyrażamy również ewentualną zgodę na jazdę próbną naszym autem, a także deklarujemy, czy chcemy otrzymać zużyte części.

Po dokonanych naprawach odbieramy pojazd na podstawie podpisanych wcześniej dokumentów. Warto uważnie obejrzeć auto i zwrócić uwagę, czy w czasie naprawy nie doszło np. do pobrudzenia samochodu. Wszelkie zastrzeżenia należy niezwłocznie zgłosić mechanikowi. Jeśli jesteśmy zadowoleni z efektów pracy, to kwitujemy ją protokołem odbioru.

Duża konkurencja na rynku warsztatów samochodowych sprawia, że coraz częściej mechanicy walczą o klientów wysoką jakością oferowanych usług. Nawet jeśli trafimy do najlepszego warsztatu z możliwych, to warto pamiętać o opisanych wyżej poradach. Szerokości i bezawaryjnej jazdy!