Czy warto usuwać filtr cząstek stałych?

Artykuły
filtr czastek stalych

Filtr cząstek stałych (inaczej filtry DPF), to bardzo ważny element układu wydechowego w autach typu diesel. Jego głównym zadaniem jest oczyszczanie odprowadzanych spalin, dzięki czemu nie mają one czarnego koloru. Pierwsze filtry pojawiły się w samochodach diesla już w 1996 roku. Coraz częściej kierowcy zastanawiają się czy element taki jest przydatny w nowych pojazdach. Poniżej można znaleźć więcej informacji na ten temat.

Znaczenie filtrów DPF

Filtr DPF, to nic innego jak urządzenie mające za zadanie zatrzymywanie cząstek sadzy oraz innych zanieczyszczeń, które mogą być szkodliwe dla środowiska. Od początku zakładano, że taki element będzie ogromnym sukcesem, który nie będzie przynosił problemów kierowcom, a zapewni dodatkową ochronę środowiska przed zanieczyszczeniami. Okazało się jednak, że urządzenia tego typu okazały się być wielkimi niewypałami.

filtr czastek stalych

Przykładowy filtr cząstek stałych (źródło: Wikipedia/Hatsukari715)

Filtry tego typu w czasie jazdy odpowiadają za zatrzymywanie i magazynowanie cząstek sadzy. W końcu dochodzi do sytuacji, w której taki filtr się zatyka. Należy wówczas wypalić jego zawartość dolewając do paliwa specjalny dodatek umożliwiający spalanie sadzy. Niestety płyn taki kosztuje bardzo dużo. W nowszych autach montowane są specjalne systemy, które w momencie zatkania filtra wtryskują dodatkowe ilości paliwa pozwalające na wypalanie nadmiaru sadzy. Przez chwilę auto spala bardzo dużo paliwa, a z jego wydechu może wydobywać się czarny dym (a przecież przed tym miał chronić filtr DPF, więc widać wyraźnie, że rozwiązanie takie jest bez sensu). Dopalanie takie przynosi skutki jedynie, gdy auto jedzie przez dłuższą chwilę z jednostajną prędkością powyżej 60 km/h. Wiadomo, że na polskich drogach (brak autostrad, dziury i korki) trudno jest osiągnąć taki stan. Auta używane głównie w trybie miejskim, aktywują takie cykle dopalania co kilkadziesiąt kilometrów. Jest to bardzo uciążliwe, drogie i nie ekologiczne. Można powiedzieć, że filtr tego typu bardziej szkodzi niż pomaga.

 

W czasie trwania procesu dopalania, auto zużywa znacznie większą ilość paliwa i część nieopalonej ropy spływa do oleju. W związku z tym pogarsza się jego jakość i należy dokonywać jego wymiany nawet co 5 tysięcy kilometrów. Oczywiście wspomniane wyżej problemy mają również bardzo negatywny wpływ na żywotność silnika w aucie.

Montaż nowego filtra lub jego regeneracja

Aby uniknąć problemów wspomnianych wyżej można skorzystać z możliwości regeneracji filtrów DPF lub ich wymiany na nowe. Niestety profesjonalne warsztaty każą sobie za to słono płacić, a i tak po pewnym czasie opisywane problemy i wydatki powrócą. W związku z tym o wiele lepszym pomysłem jest całkowite usunięcie takiego filtra oraz wgranie sterownika pochodzącego z wersji silnika bez filtra. Koszt takiej operacji jest spory (1500-3000 zł), jednak jest to wydatek jednorazowy, który pozwoli uniknąć o wiele większych i częstszych wydatków opisanych powyżej. Można więc stwierdzić, że warto usuwać taki filtr, ponieważ „bez niego jest źle, ale z nim jest jeszcze gorzej”.