Marketing w życiu mechanika

Artykuły

Istnieje całkiem spora ilość szkoleń z marketingu usług warsztatowych, o czym większość nie ma niestety pojęcia. Prawda jest taka, że nawet najlepszy fachowiec nie osiągnie sukcesu w swojej dziedzinie, jeśli nie będzie wiedział jak w odpowiedni sposób sprzedać swoje usługi. Warsztaty samochodowe nie są wyjątkiem.

Zamiast zastanawiać się, jaki ruch marketingowy należy zrobić konkretnie, trzeba najpierw zadbać o to, by trzymać się konkretnych zasad, które wynikają w dużej mierze z faktu, że połowa marketingowego sukcesu warsztatu samochodowego jest wynikiem działania pracowników obsługujących klienta. Oczywiście sukces to także zasługa innych osób, które zatrudnione są w warsztacie, choć nie mają bezpośredniego kontaktu z użytkownikami.

Przede wszystkim pracownicy warsztatu – zarówno mechanicy, jak i osoby zarządzające przedsiębiorstwem powinni być na bieżąco z najnowszymi rozwiązaniami technicznymi. Dobrym pomysłem jest organizowanie szkoleń, na których można podzielić się wiedzą z innymi – to bardzo dobry krok marketingowy. Oczywiście wiedza techniczna to nie wszystko. Niezwykle istotna jest także wiedza z zakresu zarządzania warsztatem, obsługi klienta i promocji swoich usług.

Rentowność kluczem do sukcesu

Pamiętajcie o podstawowej zasadzie rentowności – przychody powinny być wyższe niż koszty, by wasz warsztat był rentowny. Wydaje się to dość proste. Rentowność trzeba jednak umieć zbudować, a wiedza ta jest niezwykle istotna, gdy warsztat balansuje na granicy opłacalności.

Aby zwiększyć rentowność warsztatu należy odpowiednio podzielić i kontrolować koszty – podpowiadają eksperci z http://www.iparts.pl. Pamiętajcie, że nie każdy wydatek jest kosztem z punktu widzenia księgowego. Zdecydowanie gorzej będą mieć ci, którzy korzystają z wsparcia zewnętrznego księgowego – nie można liczyć na bieżącą analizę kosztów i obowiązek ten spada na zarządzającego; bez odpowiedniego przygotowania merytorycznego nietrudno o błędy.

Brak znajomości kosztów może doprowadzić do sytuacji w której dojdzie do niewystarczającej rentowności warsztatu, a co za tym idzie nieprawidłowego ustalenia cen za usługi – czyli stricte mówiąc także stawki za godzinę roboczą. Znając dokładny koszt można natomiast ustawić odpowiednią stawkę – może okazać się, że opłaca się ją podnieść lub wręcz przeciwnie, by zachować rentowność trzeba będzie obniżyć pewne koszty, choćby w celu uniknięcia utraty klientów na rzecz konkurencji. Prawidłowe wyliczenia i analiza pozwolą także ciąć niektóre koszty a wszystko po to, by zwiększyć rentowność warsztatu w oparciu o faktyczne dane.

Sprzedaż i obsługa klienta

Zdolność do nawiązania dobrego kontaktu z użytkownikami odwiedzającymi warsztat ma niezwykle istotne znaczenie dla przychodów placówki. Ogrom konkurencji sprawił, że obecnym mechanikom i właścicielom warsztatów samochodowych nie wystarczy sama wiedza techniczna i umiejętności sprawnej naprawy. Pracownicy, którzy są odpowiedzialni za obsługę klienta powinni umieć także wytłumaczyć użytkownikowi dlaczego ten powinien się zdecydować na naprawę właśnie u nich.

Odpowiedzialnym i bardzo istotnym zdaniem jest także sprzedaż dodatkowa. Pracownik warsztatu samochodowego powinien być w stanie, oczywiście uczciwie, sprzedać klientowi dodatkowe usługi oferowane przez warsztat, mimo że ten nie planował ich na samym początku. Nie należy to do łatwych zadań, ale dzięki temu warsztat będzie miał większy przychód i zysk; i tu uwaga, często okazuje się, że amatorzy motoryzacji z naturalnymi zdolnościami interpersonalnymi dobrze radzą sobie w takiej roli, więc czasami warto dać komuś szansę. Ze strony technicznej zawsze można taką osobę doszkolić.

Marketing bezpośredni

W polowaniu na nowych klientów bardzo dobrze sprawdza się także marketing bezpośredni. Można tego dokonać na multum sposobów m.in. za pomocą kuponów dołączonych do ulotek, haseł, jakie użytkownik otrzyma dzięki przekazowi internetowemu, czy nawet umieszczonych w reklamie radiowej lub prasowej.

W sieci rozwijają się bardzo ciekawe narzędzia, które za niewielką cenę pozwalają zwiększać stałą liczbę odbiorców warsztatowych komunikatów. Warto założyć bloga, prowadzić działalność na forum, gdzie oferta waszego warsztatu z pewnością do kogoś trafi. Jeżeli okaże się, że klienci danego serwisu przyjeżdżają dzięki działaniom marketingowym w sieci, to bardzo możliwe, że inwestycja w taki marketing zwróci się nawet po wizycie jednego klienta, który zleci większą naprawę.

Trudno o jednoznaczną receptę na sukces. Warto jednak zdecydować się na pewien zestaw działań marketingowych i zasad rentowności warsztatu – jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to wasz warsztat będzie generował przychody i nie powinno być problemu z pozyskiwaniem nowych zleceń. Pamiętajcie także, by dbać o dotychczasowych klientów, którzy znają wasz warsztat. Zadowolony klient z pewnością wróci, a czasem szepnie nawet słówko na wasz temat swojemu znajomemu. Powodzenia.