Jak często konieczna jest wymiana elementów eksploatacyjnych w pojeździe?

Porady
naprawy eksploatacyjne

Nowoczesne samochody użytkowane przez ludzi w dzisiejszych czasach charakteryzują

się wysokim poziomem zaawansowania, jednak ich wrażliwość na zaniedbania kierowców jest wciąż bardzo wysoka. W wielu pojazdach stosowane są specjalne systemy mające za zadanie przypominanie o wymianie oleju, klocków hamulcowych i innych elementów eksploatacyjnych. Pomimo to wielu użytkowników aut zaniedbuje te wymiany i później pojawiają się problemy.

Każdy pojazd to tylko maszyna, która prędzej czy później może ulec awarii, ale regularne serwisowanie pozwoli zmniejszyć skutki awarii lub ją opóźnić, a nawet całkowicie jej zapobiec. Warto więc dbać o wymianę podstawowych elementów eksploatacyjnych, aby utrzymać auto w jak najlepszym stanie.

Olej silnikowy i jego filtr

Jednym z podstawowych płynów eksploatacyjnych w każdym aucie jest olej silnikowy. Jest on odpowiedzialny za smarowanie najważniejszych elementów silnika, które są ruchome. Dzięki temu są one schładzane i chronione przed zbyt szybkim zużyciem.

Zwykle wymiana oleju jest konieczna po 20-30 tysiącach przejechanych kilometrów lub nawet częściej. Ostatnio na rynku pojawiły się oleje o podwyższonej żywotności, które można wymieniać co 50 tysięcy kilometrów. Olej należy wymieniać raz w roku, nawet jeśli dany limit kilometrów nie został pokonany. Są to jednak wartości orientacyjnie i warto pomyśleć o częstszej wymianie oleju w przypadku częstego podróżowania z dużą prędkością i przy wysokich obrotach.

Silnik może również zużywać olej, więc należy regularnie sprawdzać i uzupełniać jego poziom. Warto też pamiętać o płukaniu układu olejowego, szczególnie w pojazdach z silnikami wysokoprężnymi. Przy każdej wymianie oleju silnikowego, należy również wymienić filtr oleju.

Elementy układu hamulcowego

Regularna kontrola i serwis układu hamulcowego jest niezwykle ważna, ponieważ jest to bardzo istotny układ odpowiadający za zapewnienie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa. W przypadku elementów układu hamulcowego, średni okres między wymianami jest okresem orientacyjnym i zależy on od wielu czynników i warunków, w jakich jeździł pojazd.

Aby ustalić czy tarcze, klocki oraz płyn hamulcowy wymagają wymiany, należy dokonać kontroli tych elementów. Konieczny jest pomiar grubości okładzin i tarcz hamulcowych, kontrola bocznego bicia tarcz, kontrola przewodów hamulcowych pod względem uszkodzeń i wycieku płynu, badanie jakości płynu oraz czyszczenie zacisków.

Filtry paliwa, powietrza oraz kabiny

Wymiana wspomnianych wyżej filtrów pozwoli uniknąć poważnych awarii, a jeśli chodzi o filtr kabiny, jego wymiana wpłynie pozytywnie na komfort jazdy. Filtr paliwa jest odpowiedzialny za usuwanie zanieczyszczeń z paliwa, które stanowią zagrożenie dla jednostki napędowej. Filtry te są bardzo trwałe i wymagają wymiany co 15 – 50 tysięcy kilometrów. Filtr powietrza również chroni silnik przed zanieczyszczeniami. W powietrzu znajduje się mnóstwo kurzu i zanieczyszczeń groźnych dla ruchomych elementów w silniku. Filtr taki trzeba wymieniać co 15-20 tysięcy kilometrów i do tego regularnie sprawdzać jego stan. Filtr kabiny oczyszcza powietrze dostające się do wnętrza pojazdu, więc jest istotny dla zdrowia kierowcy oraz pasażerów. Należy go wymieniać mniej więcej co 15-20 tysięcy kilometrów.

Płyn chłodniczy

Płyn chłodniczy, jak sama nazwa wskazuje, ma za zadanie utrzymywanie odpowiedniej temperatury jednostki napędowej oraz chroni układ przed groźną korozją. Płyn ten traci po czasie swoje właściwości, więc istotna jest jego regularna kontrola. Powinno się go wymieniać co 2-5 lat i regularnie kontrolować jego poziom oraz jakość.

  • Warto byłoby pokazać ten artykuł osobom, które kupują samochód, a po trzech latach sprzedają z tym samym olejem czy filtrami. Przykro się na to patrzy, ale taka jest niestety prawda.