Jakie są typowe objawy awarii automatycznej skrzyni biegów? Co jest powodem awarii automatycznych skrzyń biegów w samochodach? Jak rozpoznać, że automatyczna skrzynia biegów w Twoim aucie wymaga pomocy specjalistów? I gdzie naprawić automat? Wszystkiego dowiesz się z naszego artykułu.
Trudno wyobrazić sobie samochód klasy premium, który nie byłby wyposażony w automatyczną skrzynię biegów. Skrzynie automatyczne (przede wszystkim CVT) są też niezbędne w samochodach z napędem hybrydowym (we wszystkich typach napędu hybrydowego i w autach wszystkich klas).
Automat zapewnia komfort jazdy, bo kierowca nie musi zmienić biegów w trakcie prowadzenia samochodu. Ponadto nowoczesne automaty bardzo szybko zmieniają bieg i oferują przełożeń (6,7, 8 a w przypadku skrzyń CVT nieskończoną ilość), co przekłada się na niskie zużycie paliwa i świetną dynamikę.
W Stanach Zjednoczonych praktycznie każde auto osobowe (bez względu na rodzaj napędu) ma na wyposażeniu automatyczną skrzynię biegów. W Europie, dzięki masowemu wprowadzaniu do produkcji aut hybrydowych, procentowy udział skrzyń automatycznych skokowo rośnie.
Jaką rolę pełni automatyczna skrzynia biegów w Twoim aucie?
Zadaniem skrzyni biegów jest przeniesienie napędu z silnika na koła samochodu i jak najlepsze wykorzystanie mocy silnika. W przypadku skrzyni automatycznej kierowca nie musi stale zmieniać biegów, dostosowując je do prędkości jazdy i prędkości obrotowej silnika. O to dba sama skrzynia biegów, a dokładnie, jej sterownik. Kierowca wybiera jedynie podstawowe ustawienia (Parking, Neutral, Drive, Reverse), a w niektórych modelach skrzyń automatycznych może również wybierać spośród dodatkowych ustawień, przeznaczonych do holowania, jazdy w górach, jazdy w terenie czy jazdy sportowej.
Rolę łącznika pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów pełnią sprzęgła hydrokinetyczne albo sprzęgła cierne.
Najpopularniejsze typy automatycznych skrzyń biegów
Najczęściej spotykane automaty na rynku to:
• Skrzynie hydrauliczne – najstarszy model. Za zmianę biegu odpowiadają regulatory mechaniczno- hydrauliczne.
• Skrzynie hydrauliczne – elektryczne. Wiele funkcji zmiany biegów jest obsługiwanych przez urządzenia elektryczne. Stosowane w starszych autach.
• Skrzynie hydrauliczne ze sterowaniem elektronicznym. Rozwiązanie współczesne. Pracą skrzyni kieruje sterownik elektroniczny. Zmiana biegu dokonywana jest przez hydraulikę sterowaną elektrycznie. Na przestrzeni lat stale zwiększana jest ilość przełożeń, co pozwala na uzyskanie lepszych parametrów jazdy i zmniejszenie ilości zużywanego paliwa. Obecnie produkuje się nawet skrzynie 8 i 9 biegowe.
• Skrzynie CVT. Skrzynie bezstopniowe, stosowane przede wszystkim w autach z napędem hybrydowym. Nie mają stałej liczby przełożeń, tylko oferują ich nieskończoną ilość. Najczęściej wykorzystywana jest technologia kół skośnych i pasa lub łańcucha transmisyjnego.
• Skrzynie będące połączeniem dwóch rozwiązań. Np. popularna skrzynia Multitronic, która jest skrzynią typu CVT, jednak jej sterownik ma zapamiętane przełożenia.
• Skrzynie automatyczne dwusprzęgłowe DSG. Na jednym wałku pracują w nich biegi parzyste, a na drugim nieparzyste. Słyną z szybkiej zmiany biegów, dzięki czemu są stosowane do aut usportowionych.
Objawy awarii automatycznej skrzyni biegów
Automatyczna skrzynia biegów wymaga odpowiedniej obsługi, specjalnego stylu jazdy oraz właściwego serwisowania. Kierowca musi dokładnie wiedzieć, jakie ustawienie skrzyni wybrać (za pomocą dźwigni zmiany biegów). Wybór nieodpowiedniego ustawienia (np. biegu wstecznego w trakcie jazdy) może doprowadzić do natychmiastowego uszkodzenia automatu.
Skrzynie automatycznie nie lubią też agresywnej, sportowej jazdy, ani jazdy w terenie, które powodują przegrzewanie oleju przekładniowego. Znacząco przeciąża je również holowanie ciężkich przyczep.
Kluczowe dla sprawności automatu jest jego serwisowanie. Czyli regularna wymiana oleju przekładniowego wraz z filtrem automatycznej skrzyni biegów, jak również zastosowanie oleju o odpowiedniej specyfikacji.
Pamiętaj, że automatyczna skrzynia biegów się również zużywa w trakcie eksploatacji auta. Tak samo, jak elementy łączące skrzynię z silnikiem, jak sprzęgło mokre – hydrokinetyczne lub suche. Jednak odpowiednio eksploatowana automatyczna skrzynia biegów może pracować nawet przez 250 – 300 tys. km przebiegu bez awarii, co przekłada się na 15-20 lat jazdy.
Typowe objawy awarii automatycznej skrzyni biegów to:
• Pojedyncze szarpnięcia (czasami szarpanie przy ruszaniu jest standardem w niektórych skrzyniach, np. DSG);
• Szarpanie przy określonej prędkości obrotowej silnika;
• Szarpanie przy zmianie biegu;
• Zapalona kontrolka, ostrzegająca o zbyt małej ilości oleju przekładniowego (nie w każdym aucie taka jest);
• Zapalona kontrolka, ostrzegająca o przegrzaniu oleju przekładniowego;
• Wycieki oleju przekładniowego, widoczne pod samochodem;
• Zablokowanie biegu wstecznego;
• Zablokowanie całej skrzyni biegów;
• Woń spalenizny spod auta (może być też powodowana przez inne czynniki);
• Szum w trakcie jazdy z okolic skrzyni biegów;
• Zapalona kontrolka check engine (w autach starego typu, które nie mają kontrolek dedykowanych dla automatycznych skrzyń biegów).
Co jest najczęstszym powodem awarii automatycznych skrzyń biegów?
Spójrzmy teraz na to, dlaczego automatyczne skrzynie biegów się psują.
• Zaniedbana serwisowe. Zbyt rzadka wymiana oleju przekładniowego. Zastosowanie oleju przekładniowego niskiej jakości i o złej specyfikacji.
• Złogi starego oleju przekładniowego w skrzyni na skutek tego, że wymiana oleju nie była prowadzona metodą dynamiczną.
• Wycieki oleju przekładniowego (mogą być spowodowane przez uszkodzenia po wypadku albo błędy konstrukcyjne).
• Błędy konstrukcyjne producenta skrzyni i zastosowanie części niskiej jakości.
• Błędy konstrukcyjne producenta skrzyni biegów i zastosowanie niedopracowanej technologii (jak w przypadku popularnych Multitronic).
• Zużycie eksploatacyjne na skutek dużych przebiegów albo agresywnej jazdy.
• Awarie pasków lub łańcuchów w skrzyniach CVT.
• Zużycie eksploatacyjne łożysk.
• Zużycie eksploatacyjne tarczek.
• Zużycie mechaniczne innych podzespołów.
• Uszkodzone tłumiki drgań skrętnych.
• Awarie elektroniki sterującej.
• Awarie elementów wykonawczych sterowanych elektrycznie.
Co zrobić, jeśli dojdzie do awarii automatycznej skrzyni biegów?
Pamiętaj, aby nigdy nie holować ani nie pchać samochodu z automatyczną skrzynią biegów. Jeśli doszło do awarii, wezwij lawetę, która zawiezie auto do warsztatu. Pchanie lub holowanie auta wyposażonego w automat, który jedzie bez uruchomionego silnika, prowadzi do zatarcia skrzyni biegów i jej bezpowrotnego zniszczenia.
Gdzie naprawić automatyczną skrzynię biegów?
Automatyczna skrzynia biegów to skomplikowany podzespół. Jej diagnostyka wymaga odpowiedniej wiedzy i sprzętu. Dlatego skorzystaj z oferty specjalistów od skrzyń biegów.
Zapraszamy do firmy Rege-Tech. Naprawami automatycznych skrzyń biegów zajmujemy się od ponad 15 lat. Doskonale wiemy, co się w nich psuje. I wiemy jak zdiagnozować wszystkie problemy. Naprawiamy wszystkie rodzaje współczesnych skrzyń biegów – wszystkie skrzynie hydrauliczne i CVT. Doskonale znamy się na skrzyniach najczęściej sprawiających problemy i popularnych, jak DSG, Multitronic, Powershift i wiele innych. Naprawiamy (regenerujemy) również sprzęgła hydrokinetyczne, które są najpopularniejszym rozwiązaniem stosowanym w autach z automatami.
Jak działamy?
• Przeprowadzamy dokładną diagnostykę skrzyni biegów (elektroniczną za pomocą komputera diagnostycznego, organoleptyczną, mechaniczną itd.) i ustalamy precyzyjnie przyczynę uszkodzenia.
• W niektórych przypadkach pomaga samo uszczelnienie lub wymiana oleju przekładniowego.
• Jeśli skrzynia ma uszkodzone elementy, wymieniamy je na nowe.
• Naprawioną skrzynię biegów poddajemy testom.
Sprawny podzespół jest montowany w Twoim aucie. Albo za pomocą specjalnego transportu trafia do Twojego mechanika. Możesz mieszkać w dowolnej części kraju. Jeśli Twój mechanik jest w stanie zdemontować skrzynię biegów – wysyła ją do nas, a my odsyłamy naprawioną.