Filtry w samochodzie – jak często wymieniać i czy można tego dokonać samemu?

Artykuły
filtry samochodowe

Filtry w samochodzie mają do spełnienia wiele ważnych zadań, w różnych układach pojazdu.

Każdy jest równie ważny i wpływa nie tylko na poprawność działania auta, ale i na kondycję silnika. Wyróżnia się przede wszystkim filtry powietrza, oleju i paliwa, a także filtry kabinowe, odpowiadające za sprawność funkcjonowania klimatyzacji. Okresowo wymagają one wymiany na nowe, aby w dalszym ciągu działać poprawnie.

Co ile wymieniać filtry podstawowe?

Do grupy filtrów podstawowych, które są powszechne i najczęściej występujące w różnej klasy samochodach, należą filtry powietrza, paliwa i oleju. Zasadniczo powinno się je wymieniać według częstotliwości zalecanej przez producenta danej marki i modelu auta. Jeśli nie znamy ich, warto robić to co najmniej raz na rok, przy regularnej eksploatacji samochodu, a jeśli jeździmy rzadko, wystarczy wymiana podstawowych filtrów co około 15 tys. przejechanych kilometrów.

Jak przystąpić do wymiany filtra powietrza?

Kiedy przyjdzie czas wymiany filtra powietrza, należy w pierwszej kolejności kupić odpowiednią część samochodową. Filtr powinien być dopasowany do auta, w którym ma być on zamontowany. Ważny jest rocznik produkcji samochodu, rodzaj silnika, a także numer części, który można sprawdzić, otwierając maskę pojazdu i lokalizując pożądany element. Filtry powietrza są najczęściej prostokątne i płaskie, o niewielkich wymiarach. Warto kupić filtr oryginalny, produkowany bądź polecany przez producenta naszego samochodu. Zamienniki są na pewno tańsze, ale mogą mieć krótszy założony czas eksploatacji, będą krócej zapewniać kierowcy regularne dostarczanie czystego powietrza do silnika i zmniejszać jego osiągi. Bez problemu odłączymy zużyty filtr powietrza spod maski samochodu i wymienimy go na nowy. Przy okazji można też wymienić olej silnikowy, a wraz z nim filtr oleju.

Wymiana filtru oleju

Kolejnym filtrem podstawowym jest wspomniany filtr oleju, odpowiadający za wychwytywanie z oleju zanieczyszczeń, kurzu czy cząstek stałych. Znajduje się on przeważnie w dolnej części silnika i ma kształt blaszanego cylindra, nie większego niż kubek. W zależności od marki, może być koloru białego, szarego, niebieskiego lub czarnego. Nowy filtr kosztuje 30-40 zł, markowe zamienniki będą jeszcze tańsze, ale zawsze trzeba wybierać te rekomendowane przez producenta.

Tutaj wymiana będzie bardziej skomplikowana, ponieważ do odkręcenia filtra konieczne będzie podniesienie auta lub skorzystanie z kanału. Zużyty olej po usunięciu starego filtra zacznie wyciekać z auta, dlatego zawczasu powinniśmy podstawić pojemnik, do którego olej spłynie. Będzie go trzeba zutylizować, ponieważ nie nadaje się do powtórnego wykorzystania.

Wymiana filtru paliwa

Odpowiednio często dbać również trzeba o wymianę filtra paliwa, który zapewnia wyższą jego jakość i czystość. Jeśli jest zużyty i nie działa prawidłowo, może doprowadzić do poważnego uszkodzenia systemu wtryskowego i zapowietrzenia układu. Najlepiej zaplanować wymianę filtra paliwa przed zimą, kiedy wzrasta liczba zanieczyszczeń.

Ten element pojazdu można wymienić samodzielnie, o ile został umieszczony w łatwo dostępnym miejscu. Jego zlokalizowanie nie jest trudne – odchodzą od niego dwa przewody paliwowe. Najlepiej wymieniać filtr na oryginalną część producenta, albo rekomendowany zamiennik. Podczas wymiany należy zacisnąć przewody i zmienić filtr zgodnie z przepływem paliwa. Jeśli filtr paliwa został umieszczony w zbiorniku lub w innym, trudno dostępnym miejscu, niezbędna będzie pomoc mechanika samochodowego.

Wymiana pozostałych filtrów

W samochodach z klimatyzacją występuje filtr kabinowy. Jeśli czujemy nieprzyjemny, zatęchły zapach z nawiewu lub klimatyzacja działa mało wydajnie, może to świadczyć o zapchaniu filtra kabinowego, nazywanego również przeciwpyłkowym. Znajduje się on w podszybiu pod plastikową maskownicą lub po wewnętrznej stronie schowka samochodowego. Można go łatwo wymienić samodzielnie i nie potrzeba do tego celu specjalnych narzędzi czy wiedzy mechanicznej. To nieduży, prostokątny, płaski prostokąt. Najpopularniejsze są filtry oryginalne, choć można kupić zamienniki. Warto wybrać te filtry, które są produkowane przez renomowane firmy.

Jeżeli szukasz filtrów dedykowanych dla swojego samochodu – znajdziesz je w ofercie sklepu motoryzacyjnego Motochemia.

Zobacz filtry dostępne w Motochemia.pl

Ostatnim filtrem, wymagającym wymiany w samochodzie, jest filtr cząstek stałych, będący na standardowym wyposażeniu każdego samochodu typu diesel. Może to być filtr DPF lub FAP. Można go znaleźć za katalizatorem i ma postać metalowej puszki. Jego zadaniem jest oczyszczanie spalin. Po pewnym czasie zapycha się sadzą i trzeba go wymienić. Niestety, raczej bez fachowej wiedzy nie wykonamy tej pracy samodzielnie. Trzeba więc będzie odwiedzić mechanika.