drogomierz samochodowy

Jak fałszowane są przebiegi samochodów i jak się przed tym bronić?

Fałszowanie przebiegów samochodów to problem, który od dawna stanowi wyzwanie dla branży motoryzacyjnej. Zjawisko to, znane także jako „przekręcanie kilometrów”, polega na celowym manipulowaniu licznikiem przebiegu w pojeździe, w celu obniżenia faktycznej liczby przejechanych kilometrów. Wprowadzając niewłaściwe dane dotyczące historii pojazdu, sprzedawcy mogą zyskać przewagę nad nabywcami, oszukując ich co do rzeczywistego stanu technicznego i wartości samochodu. W niniejszym artykule przyjrzymy się temu problemowi i podpowiemy, jakie środki można podjąć, aby uchronić się przed oszustwami na rynku samochodowym.

 

Zakup samochodu z przekręconym licznikiem — popularny proceder

Związek Dealerów Samochodowych szacuje, że nawet 80% samochodów trafiających do Polski z zagranicy, mogło mieć cofnięty licznik. Nie jest to dobra informacja dla polskich kierowców, gdyż oznacza, że po polskich drogach poruszają się samochody w większości z przekręconym licznikiem. Pocieszający może być fakt, że problem ten nie dotyczy jedynie Polski. Z procederem tym zmagają się również kierowcy innych krajów europejskich i nie tylko. Firma analityczna CarFax opublikowała niedawno raport, który dostarcza zaskakujących danych. Szacuje się, że niemal 2 miliony samochodów poruszających się po Stanach Zjednoczonych ma sfałszowany przebieg. Co ciekawe, jest to o 7% więcej, w porównaniu z rokiem 2021. Co więcej, liczniki te są cofane nawet o 65 000 km.

W Polsce ingerencja w wartości wskazywane przez liczniki samochodowe jest znana i popularna od wielu lat. Proceder ten nieco ograniczyła nowelizacja Kodeksu karnego w 2020 roku, aczkolwiek sytuacja nadal nie jest jasna. Co gorsze — nic nie wskazuje na to, że problem ten zostanie całkowicie wyeliminowany. Chęć większego zysku i brak trudności w dokonywaniu korekt sprawiają, że sprzedawcy chętnie korzystają z tej opcji.

Metody fałszowania przebiegów aut

Fałszowanie przebiegu auta nie jest tak skomplikowane, jak większości osób się wydaje. W zależności od modelu auta, operacja ta może zająć kilka bądź kilkadziesiąt minut. Czas trwania procesu zależy od zastosowanych zabezpieczeń, rodzaju licznika czy też możliwości podłączenia auta do urządzenia diagnostycznego. Eksperci zauważają, że najmniejszy problem w tym zakresie występuje w przypadku samochodów typu Passat B5 czy VW Golf 4 – w tych modelach wystarczy podłączyć auto do wtyku diagnostycznego. Z kolei w niektórych wersjach Peugeota czy BMW konieczne jest dodatkowo wyciągnięcie licznika i podłączenie do kostki elektrycznej. W tym wypadku, wydłużenie procesu cofania licznika wynika z dodatkowych prac. Inne auta, niektóre modele Volvo czy Citroena wymagają rozebrania licznika i podłączenia się do procesora.

Jeszcze inaczej wygląda sprawa w przypadku liczników analogowych. Przekręcenie licznika jest niezwykle proste, ale czasochłonne i niewarte zachodu, stąd też wiele osób rezygnuje w tego procederu.

drogomierz z cofanym licznikiem

 

Jak zweryfikować prawdziwość przebiegu?

Istnieje kilka sposobów, które pozwalają sprawdzić rzeczywisty przebieg samochodu i uniknąć potencjalnego oszustwa:

  • CEPiK (Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców) – jest to instytucją, która gromadzi informacje dotyczące pojazdów i kierowców, pochodzące z różnych źródeł, takich jak wydziały komunikacji, stacje kontroli pojazdów, ubezpieczyciele, Inspekcja Ruchu Drogowego i policja. Do sprawdzenia danych kluczowe jest posiadanie numeru rejestracyjnego, numeru identyfikacyjnego pojazdu (VIN) oraz daty pierwszej rejestracji samochodu. Po wprowadzeniu tych danych użytkownik otrzymuje szczegółowy raport zawierający informacje o parametrach technicznych pojazdu, jego przebiegu oraz wynikach przeglądów. Co ważne, w przypadku aut z zagranicy, można także sprawdzić zakładkę „dane zagraniczne”, gdyż system ma dostęp do niektórych międzynarodowych baz danych.
  • Bazy producentów — informacje o historii pojazdu można uzyskać także w Autoryzowanej Stacji Obsługi danego producenta, podając numer VIN. Nie dostarczy ona jednak informacji, jeśli samochód nie był serwisowany u autoryzowanego dealera przez dłuższy czas.
  • Oględziny pojazdu przez specjalistę — doświadczony specjalista może określić przybliżony przebieg samochodu na podstawie stopnia zużycia jego części.
  • Zamówienie raportu historii pojazdu — taki dokument możesz zyskać dzięki autoDNA. Potrzebujesz jedynie numer VIN auta, który pozwoli Ci uzyskać szczegółowe informacje na temat wybranego pojazdu takie jak:

      • Jakie są wcześniejsze odczyty przebiegu pojazdu i jaki jest ostatni odnotowany przebieg?
      • Informacje dotyczące tego, czy pojazd znajduje się w bazie skradzionych pojazdów.
      • Czy pojazd ma udokumentowaną historię uszkodzeń lub wypadków drogowych?
      • Jakie było wcześniejsze zastosowanie pojazdu? Czy był używany jako taxi (Uber, Bolt), pojazd do nauki jazdy, pojazd dealera, pojazd leasingowy, czy może pojazd z wypożyczalni?
      • Jakie są daty rejestracji pojazdu, zarówno w kraju, jak i za granicą.
      • Informacje o ewentualnym złomowaniu pojazdu,
      • Czy i do kiedy ważne są badanie techniczne oraz ubezpieczenie pojazdu.
      • Czy pojazd posiada znane usterki fabryczne lub brał udział w akcjach serwisowych?
      • Archiwalne zdjęcia dokumentujące eksploatację pojazdu.
      • Czy pojazd ma jakiekolwiek wady prawne, takie jak zastaw skarbowy?

    zrzut-ekranu-raportu-historii-samochodow-autodna-fragment-pokazujacy-odnotowane-przebiegi-pojazdu

  • Sprawdzenie dokumentów — część sprzedawców reklamuje samochody „z gwarancją przebiegu na fakturze”. Warto jednak samodzielnie sprawdzić historię pojazdu, na przykład w CEPiK. Sprzedawca, który nie ma nic do ukrycia, powinien być skłonny udostępnić numer VIN zainteresowanemu kupnem klientowi.

Dzięki tym metodom możemy skutecznie chronić się przed oszustwami związanymi z fałszowaniem przebiegu samochodów oraz dokładniej ocenić stan techniczny pojazdu, który planujemy zakupić.

Sprawdź auto przed jego zakupem i uniknij „niespodzianek”

Jak widać, istnieje kilka sposobów, które pozwalają zweryfikować czy stan licznika w samochodzie jest prawidłowy. Przed zakupem warto wykorzystać kilka z nich, aby zyskać pewność, że wybrany samochód z rynku wtórnego, będzie dobrym wyborem. Warto przy tym pamiętać, że nie zawsze przebieg auta jest najważniejszy. Odpowiednio serwisowane auto z większym przebiegiem może być lepszym zakupem, niż to z niższym, ale całkowicie zaniedbane.