Jak wybrać odpowiedni tłumik do motocykla?

Artykuły
motocykl
Podpowiadamy, czym kierować się przy wyborze tłumika do motocykla, by nie żałować swojej decyzji.

Brzmienie, osiągi, masa czy design?

Podniesienie mocy mocy silnika, poprawa jego brzmienia oraz podrasowanie wyglądu czy obniżenie masy maszyny to marzenia wielu motocyklistów. W każdym z tych aspektów pomocne mogą okazać się tłumiki motocyklowe. Zanim zdecydujesz się na jakiś konkretny model wydechu, ustal swój priorytet. Jeśli jeździsz klasykiem, takim, jak chociażby chopper, z pewnością na pierwszym miejscu postawisz design lub brzmienie. Jeżeli z kolei gustujesz w sportowych modelach, o wiele bardziej będą Cię pewnie interesowały takie czynniki, jak moc czy masa. Wśród dodatkowych zalet układów wydechowych wymienić można również ekonomiczne zużycie paliwa czy zmniejszoną emisję szkodliwych substancji.

Budżet na tłumik

Kiedy już dokładnie wiesz, czego od tłumika oczekujesz, zastanów się, jaką kwotą na ten cel dysponujesz. Od ceny wydechu motocyklowego będzie nierzadko zależała jakość materiałów, jakie użyto do produkcji. Na szczęście wybór na rynku jest naprawdę spory i można znaleźć rozsądnej klasy tłumiki, nie płacąc za nie niebotycznych kwot, które spędzają sen z powiek. W sprzedaży znajdziesz tłumiki refleksyjne, charakteryzujące się niewielkim kosztem produkcji i – co za tym idzie – stosunkowo niską ceną detaliczną. Zakup takiego wydechu warto rozważyć, gdy zależy Ci na rozproszeniu dźwięku i zmniejszeniu hałasu do poziomu akceptowalnego przez normy, a jednocześnie nie przeszkadza Ci fakt, że jego zastosowanie może zmniejszyć dynamikę silnika. Drugim rodzajem są tłumiki absorpcyjne, które potrafią kosztować dużo więcej, ale ich główną zaletą jest zapewnienie optymalnego poziomu hałaśliwości motocykla, przy jednoczesnym braku negatywnego wpływu na moc oraz pracę silnika. Wystarczy dobrze zapoznać się z dostępną ofertą, poszperać w sieci, popytać znajomych i na tej bazie oszacować budżet.

dB killer – potrzebny czy zbędny?

Wybierając tłumik motocyklowy warto zwrócić uwagę na niepozorny na pierwszy rzut oka dD killer. Przepisy prawa wyraźnie zabraniają poruszania się po drogach motocykli, które generują nadmierny hałas. W jakim celu – poza uniknięciem niepotrzebnych (i często dość kosztownych) dyskusji z policyjnym patrolem – warto jeszcze posiadać ten element? Chociażby dlatego, że zakładając go, można ułatwić sobie przebrnięcie przez przegląd okresowy czy nie zniechęcić do siebie sąsiadów – zwłaszcza wyjeżdżając z domu o wczesnych godzinach porannych lub wracając późnym wieczorem.

Kwestie techniczne idą na pierwszy ogień

Choć ten aspekt podejmujemy dopiero w ostatnim punkcie naszego krótkiego poradnika, tak naprawdę powinien on stanowić dla Ciebie priorytet. Chodzi o kwestie techniczne. Nawet najdroższy czy najlepszej jakości tłumik może niestety nie spełnić oczekiwań motocyklisty poruszającego się daną maszyną. Jak to możliwe? Dla przykładu, zbytni minimalizm w formie może spowodować skierowanie wylotu spalin na stopę plecaczka, połączenia zmodyfikowanych elementów mogą okazać się nie do końca szczelne i powodować okopcenia, a zbytnio zbliżające się do wrażliwych na termiczne wpływy części nadmiernie rozgrzane elementy mogą skutkować wypaleniem dziury w siedzeniu czy owiewce. Dlatego ważne jest, by decyzję o zakupie wydechu podjąć na spokojnie, po uprzednim jej przemyśleniu, a montaż oddać w ręce specjalisty, jeśli sami nie do końca się na tym znamy.