Jak wymontować zapieczone lub uszkodzone wtryskiwacze z samochodu?

Artykuły
grupa jara

Motoryzacja rozwija się obecnie w zastraszającym tempie. Na rynku dostępne są coraz to nowsze rozwiązania konstrukcyjne pojazdów. Są bardziej skomplikowane mechanicznie od samochodów sprzed dziesięciu lat. Do faktu, że nie każdą naprawę bądź wymianę możemy zrobić w domowym garażu zdążyliśmy się przyzwyczaić, ale to, że zaczynają mieć z tym problem autoryzowane serwisy świadczy o zaawansowaniu technicznym budowy niektórych aut.

Wykręcenie / wymiana wtryskiwaczy to zadanie, które sprawia problem nawet doświadczonym domorosłym mechanikom. Jak zrobić to poprawnie, by nie uszkodzić samochodu?

Przyczyny uszkodzeń wtrysków

Silniki, w których zapłon jest samoczynny stawiają wtryskom wysokie wymagania. Częstym zabiegiem w czasach współczesnych jest zwiększenie mocy silników. To powoduje, iż zwiększone zostaje ciśnienie wtrysku.

W najnowszych konstrukcjach dochodzi ono nawet do dwóch tysięcy barów. Zwiększone ciśnienie wtrysku sprawia, że warunki spalania są lepsze, a to znowu bezpośrednio wpływa na moc silnika. Takie warunki powodują, że zwiększona jest podatność wtrysku na uszkodzenia.

Kiepska jakość paliwa jaką mamy w Polsce nie pomaga w całej tej sytuacji. Uszkodzeniu może ulec nawet nowy komplet wtrysków. Mowa tu o samochodach rocznych czy dwuletnich. Pojazdy z takim stażem posiadają jeszcze gwarancję.

Z tego powodu naprawa wykonywana jest w autoryzowanym serwisie. I tu niespodzianka. Okazuje się, że wtrysk jest tak trudny do odkręcenia, że powoduje wydłużenie czasu naprawy. Taka sytuacja wyprowadza z równowagi mechaników, jak i właścicieli pojazdów.

Powody trudności z wykręceniem wtryskiwaczy

Usunięcie zepsutych wtryskiwaczy może stwarzać problemy z wielu powodów. Jednym z nich jest to, że gniazda są długie, a wtryskiwacz blokowany jest przez korozję lub nagar. Często jest tak, że konstruktorzy tego nie przewidują. Nagar, czyli zapieczenie najczęściej jest spowodowany uszkodzeniem pierścienia uszczelniającego wtryskiwacz. Nieszczelność jest przyczyną wycieku z cylindra mieszanki oleju napędowego, spalin i sadzy.

Jeżeli defekt ten nie zostanie zauważony to wąska szczelina pomiędzy wtryskiwaczem, a gniazdem głowicy wypełnia się nagarem, który jest twardy. Dodatkowo, gdy w okolicy głowicy dostanie się woda to może zajść zjawisko korozji elektrochemicznej. Wtedy metal z głowicy i metal z wtryskiwacza są połączone galwanicznie po przez wodę. Najbardziej podatne na takie skutki są elementy wykonane z aluminium.

Najczęściej z tym zjawiskiem mamy do czynienia w Renault Traffic z silnikiem 2.0 oznaczonym M9R. W omawianym pojeździe mamy do czynienia z urywaniem się wtryskiwaczy podczas demontażu, a winowajcą jest woda spływająca z podszybia.

Kłopot z wykręceniem wtryskiwaczy mogą sprawić również zapieczone podkładki miedziane oraz urywające się zapieczone śruby służące do mocowania wtryskiwacza. Ten problem jest domeną dostawczaków spod znaku Fiata (Ducato, Boxer i Jumper). Niedoświadczenie oraz nieznajomość tematu może spowodować, że nie wymienimy omawianych podkładek, co spowoduje, że nowy wtryskiwacz szybko się zapiecze.

Poza tym montaż nowego elementu na stary może powodować nieszczelności, przedmuchy. Wymieniając podkładki musimy pamiętać, aby nowe dobrać prawidłowo. Jest to ważne, gdyż minimalne różnice na poziomie 0,3 mm mogą sprawić nam kłopoty.

Dodatkowym problemem w tym przypadku jest też zmiana kąta wtrysku, co wpływa na prawidłowość pracy silnika. Demontaż starej podkładki może być bardzo problematyczny. Czasami stosuje się półśrodek, to znaczy zakłada się starą podkładkę na nową zachowując w ten sposób szczelność. Demontaż wtryskiwaczy może trwać parę dni. Pomimo starań, wskutek naszych działań, może dojść do zniszczenia narzędzi, samego wtryskiwacza, a nawet czasami dochodzi do uszkodzenia głowicy lub pokrywy zaworów.

Dla właścicieli serwisów problemem jest też (w tym przypadku) nieefektywne wykorzystanie czasu pracy przez mechaników, a co gorsza ich działania nie zawsze prowadzą do sukcesu.

Jak rozwiązać problem z zapieczonymi wtryskiwaczami?

Autoryzowane serwisy zlecają takie naprawy / wymiany podwykonawcom. Są oni wyspecjalizowani w tego typu zadaniach oraz posiadają odpowiednie narzędzia. Z reguły mają one napęd hydrauliczny i są dedykowane do konkretnego modelu wtryskiwacza. To eliminuje uszkodzenia elementów obudowy silnika lub wtryskiwaczy.

Takie działanie opłaca się serwisom, gdyż wymiana wtryskiwaczy przez wyspecjalizowanych w tym zagadnieniu profesjonalistów szybko się zwraca, a serwis zyskuje na czasie. Cena mieści się w zakresie 300 – 500 złotych za wtryskiwacz. Koszt zależy od stanu wtryskiwacza, to znaczy czy daje się go wykręcić w całości czy rozpada się na kawałki.

Jak wykręcić uszkodzony wtryskiwacz?

Prawidłowe wykonanie takiej naprawy należy zacząć od oczyszczenia i wyfrezowania gniazda wtryskiwacza. Fachowcy dobierają podkładki zgodnie z własnym doświadczeniem, nie zawsze takie, jakie zaleca producent. Podczas naprawy poprawiane są gwinty oraz wszystkie drobne usterki, które mogłyby rzutować na pracę silnika. Warto skorzystać z usług profesjonalistów, gdyż bez kłopotów samochód jest zdolny do jazdy po paru godzinach naprawy.

Bardzo wygodnym rozwiązaniem jest skorzystanie z serwisu z dojazdem do klienta.

Bez wątpienia taką firmą jest Grupa Jara jeden z prekursorów mobilnej usługi wyciągania zapieczonych wtryskiwaczy oraz świec żarowych w Polsce. Serdecznie polecamy – oto ich telefon kontaktowy: 500 008 585