Bieżniki w oponach – kilka słów o ogumieniu zimowym

Artykuły
tireexpert.pl/
Wybór odpowiedniego ogumienia do pojazdu, którym poruszamy się na co dzień, jest niezwykle ważny. Od rodzaju zastosowanej gumy zależeć będzie nasza przyczepność do podłoża, sposób radzenia sobie z trudnymi warunkami oraz parametry jezdne.

Jednym z kluczowych elementów w każdej oponie jest bieżnikowanie, które ma olbrzymi wpływ na jej sprawność. Poniżej podpowiadamy – jaki powinien być bieżnik w oponach zimowych oraz dlaczego tak ważne jest ich okresowe wymienianie.

Dostępne typy bieżnikowania – bieżnik symetryczny

Rodzaj zastosowanego bieżnika to jedna z cech różnicująca dostępne opony. Znajdziemy przede wszystkim bieżniki symetryczne, nazywane również klasycznymi, a także symetryczne kierunkowe oraz asymetryczne.

Podstawowy i najczęściej stosowany to bieżnik symetryczny. Jest to rozwiązanie stosowane w większości opon średniej i niskiej klasy przeznaczonych do samochodów osobowych, a także w samochodach ciężarowych. Cechą charakterystyczną – jak sama nazwa wskazuje – jest symetryczny bieżnik, który po obu stronach opony wygląda podobnie. Ogumienie pokryte takim bieżnikiem pracuje stosunkowo dobrze przy różnych warunkach.

tireexpert.pl/

fot. materiały prasowe

Bieżnik symetryczny kierunkowy

Bieżnik symetryczny kierunkowy to rodzaj bieżnika opracowanego przy użyciu skomplikowanych symulacji komputerowych. W rezultacie, powstało żłobienie o bardzo korzystnych parametrach, które wyjątkowo dobrze wpływa na warunki jazdy. Wzór w bieżniku symetrycznym kierunkowym przypomina literę V. Rowki poszczególnych żłobień są na tyle szerokie, że z łatwością odprowadzają nadmiar wilgoci zalegającej na drogach – wodę, śnieg, lód, gołoledź. Wykorzystano w tym celu rowki umieszczone na obwodzie oraz poprzeczne rowki lejkowate.

Warto podkreślić, że największą zaletą bieżnika symetrycznego kierunkowego jest odporność na ślizganie się, która jest wyższa o nawet 20-30 procent, porównując do innych typów bieżnika. Jest to więc wybór optymalny dla kierowców poszukujących opon, które zagwarantują bezpieczną jazdę po mokrej powierzchni. Opony tego typu znajdziesz pod linkiem: https://www.tireexpert.pl/. Bieżnik kierunkowy symetryczny jest najczęściej stosowany w oponach zimowych.

Bieżnik asymetryczny – kiedy i dla kogo?

Opony z bieżnikami asymetrycznymi posiadają odmienne wzory umieszczone po wewnętrznej jak i zewnętrznej stronie. Dzięki temu, opony takie łączą niektóre cechy opon symetrycznych zwykłych i kierunkowych. Przede wszystkim – są w znacznym stopniu uniwersalne, nadają się do jazdy w różnych warunkach atmosferycznych oraz przy odmiennych rodzajach opadów. Dobrze radzą sobie w warunkach intensywnych – gdy podłoże pokryte jest warstwą śniegu.

Jest to możliwe dzięki zastosowaniu specjalnego rodzaju klocków bieżnikowych, które odpowiadają za stabilność pojazdu. Jest ona szczególnie intensywnie odczuwana podczas wchodzenia w zakręty, w czasie których samochód będzie reagował lepiej i łagodniej. Po wewnętrznej stronie obecne są natomiast klocki bieżnikowe o niedużej powierzchni, poprzedzielane specjalnymi rowkami i lamelkami, tworzącymi nietypowe układy. Ich obecność również pozytywnie wpływa na odprowadzanie wody jak i przyczepność na zakrętach.

W porównaniu do poprzednich typów, opony asymetryczne zapewniają optymalnego osiągi podczas poruszania się suchej oraz mokrej jezdni, zwłaszcza na pełnej serpentyn trasie.