Wybór dotyczący oleju przekładniowego ma duże znaczenie dla żywotności i wydajności skrzyni biegów.
Jest ona jednym z głównych elementów układu napędowego, a brak odpowiedniego smarowania przyczynia się do szybszego zużycia. Ważna jest nie tylko częstotliwość wymiany oleju, ale i jego rodzaj. Lepiej wybrać olej syntetyczny, czy mineralny?
Olej przekładniowy jest nie mniej ważny niż olej silnikowy i oba odpowiadają za smarowanie. Skupimy się na pierwszym z nich, który jest odpowiedzialny za redukcję tarcia w skrzyni biegów, usuwanie zanieczyszczeń, eliminację hałasu i zmniejszenie temperatury układu. Olej przekładniowy zalicza się do płynów eksploatacyjnych, które z czasem tracą swoje właściwości i trzeba je wymieniać, jaki olej do skrzyni biegów wybrać? Sprawdź artykuł: https://www.shell.pl/klienci/paliwa-oleje-i-plyny-do-chlodnic/oleje-silnikowe-i-srodki-smarne/blog/jaki-olej-do-skrzyni-biegow-poradnik-ktory-ulatwi-ci-wybor.html
Olej mineralny a syntetyczny
Najprostszym i używanym od dawna olejem przekładniowym jest olej mineralny. W porównaniu z innymi dostępnymi olejami jest najtańszy i powstaje z rafinowanej ropy naftowej. Gwarantuje elementom skrzyni biegów podstawową ochronę. Jednocześnie wykazuje znacznie mniejszą odporność na działanie temperatury i ma mniejszą żywotność niż pozostałe dostępne oleje.
W porównaniu z poprzednim olej syntetyczny jest znacznie bardziej zaawansowany. Produkuje się go z substancji syntetycznych, a jego skład jest uzupełniony o różne dodatki, które mają dodatkowy wpływ na żywotność skrzyni biegów. Ma lepsze właściwości smarne niż olej mineralny, znacznie wyższą trwałość i odporność na temperaturę. Minusem w porównaniu z mineralnym może być cena – kosztuje więcej, ale też rzadziej trzeba go wymieniać.
Co bierze się pod uwagę podczas wyboru oleju przekładniowego?
Źle dobrany olej niesie za sobą poważne konsekwencje, dlatego jeszcze zanim go kupisz, musisz przyjrzeć się kilku kwestiom. Pierwszą z nich jest wiek pojazdu, skrzynie biegów w starszych modelach są dostosowane do olejów mineralnych. Istotne jest to, czy skrzynia biegów jest manualna, czy automatyczna, a także jaki jest styl jazdy kierowcy. Przy pojazdach intensywnie eksploatowanych, które na przykład często jeżdżą po trudnym terenie, smarowanie musi być lepsze, a to zapewnia olej syntetyczny.
Najważniejsze parametry olejów przekładniowych
Przeglądając konkretną kategorię olejów, musisz zwrócić uwagę na dwa parametry: lepkość i jakość API. Lepkość pokazuje, jak olej będzie zachowywać się w konkretnych temperaturach i opisuje się ją z wykorzystaniem klasyfikacji SAE. W odróżnieniu od olejów silnikowych olej przekładniowy ma lepkość o wyższych wartościach. Przy oznaczeniu lepkości znajdziesz dwie liczby. Pierwsza z nich ma literę „W” i pokazuje, jaka jest płynność oleju przy niskich temperaturach, a druga informuje o pracy w wysokich temperaturach. Im wartości te są wyższe, tym lepsze jest smarowanie skrzyni biegów, ma ona lepszą ochronę przed zużyciem i obciążeniami mechanicznymi.
Z kolei klasyfikacja API dotyczy tego, jak duże może być obciążenie oleju. Jest 5 klas jakości oleju przekładniowego, a według API będą to wartości od GL-1 do GL-6. Najczęściej sięga się po GL-4 i GL-5, z czego pierwszy jest dla samochodów poruszających się z szybkością i z niewielkim obciążeniem, za to oleje GL-5 są odpowiednie dla pojazdów, które mają niską bądź wysoką prędkość, ale przy wysokim momencie obrotowym.
Olej przekładniowy jest kluczowy dla prawidłowej pracy skrzyni biegów i jej wydajności, dlatego obserwując takie objawy zużycia oleju, jak problemy ze zmianą biegu albo szarpanie podczas jazdy, należy bezzwłocznie olej wymienić. Nie można przy tym zapominać, że każdy pojazd ma inne potrzeby w tym zakresie i nie zawsze sprawdzi się ten sam olej.