Wydłużenie żywotności filtra DPF w silnikach wysokoprężnych

Porady
filtr czastek stalych - dpf

W dzisiejszych pojazdach z silnikami wysokoprężnymi montowane są filtry cząstek stałych nazywane w skrócie DPF.

Są one instalowane obok katalizatora, a ich zadaniem jest wyłapywanie cząstek sadzy. W wielu pojazdach filtry takie powodują pewne problemy, których można jednak unikać.

Współczesne auta z silnikami Diesla mają swoje problemy, a najlepiej zobrazowała to afera wokół koncernu Volkswagen. Dla posiadaczy samochodów z takimi jednostkami napędowymi kłopotliwe są właśnie filtry DPF. Ich zadaniem jest zmniejszenie liczby cząstek sadzy i popiołu, dzięki czemu auta nie emitują czarnego dymu. Wadą jest jednak częste zatykanie się takich filtrów podczas ich eksploatacji.

Działanie filtra cząstek stałych

Teoretycznie komputer pojazdu kontroluje stopień zanieczyszczenia filtra i po przekroczeniu ustalonej wartości następuje jego automatyczne oczyszczanie poprzez wypalenie czyli rozgrzanie do bardzo wysokiej temperatury. Jest to jednak niemożliwe w przypadku ruchu miejskiego i częstych postojów. Wówczas procedura wypalania jest uruchamiana, ale nie jest ona w stanie całkowicie oczyścić filtra. Skutkami ubocznymi takiego stanu rzeczy jest większe zużycie paliwa, a nawet rozrzedzenie oleju silnikowego przez paliwo. Na końcu filtr zatyka się całkowicie i niezbędna jest wówczas regeneracja.

Na szczęście istnieje zbiór zasad, których przestrzeganie ograniczy problemy z filtrem DPF i przełoży się na poprawę jego żywotności.

6 zasad, które warto przestrzegać

  1. Gdy pojawi się kontrolka informująca o zatkanym filtrze DPF, należy przeprowadzić procedurę wypalania wymagającą jazdy ze stałą prędkością na dłuższym dystansie. Warto wyjechać poza miasto na jakąś drogę szybkiego ruchu. Warto zajrzeć do instrukcji producenta pojazdu wyjaśniającej proces wypalania w przypadku konkretnej marki i modelu auta. W przypadku częstego użytkowania samochodu w mieście, warto dla pewności częściej przeprowadzać taki zabieg.
  2. Odradza się gwałtowne wciskanie pedału gazu, gdy silnik pracuje na niskich obrotach. Paliwo wówczas nie spali się w całości i wytworzy duże ilości sadzy powodujące szybsze zapchanie się filtra DPF.
  3. Dobrym pomysłem jest korzystanie z olejów silnikowych dedykowanych do pojazdów z filtrem DPF. Są to oleje niskopopiołowe posiadające oznaczenie „Low SAPS”.
  4. Trzeba regularnie sprawdzać turbinę i wtryskiwacze pod względem szczelności. Dzięki temu unikniemy sytuacji, w których olej silnikowy będzie się przedostawał do komory cylindra. Jego spalanie jest bardzo niekorzystne dla filtra DPF, ponieważ powoduje ono powstawanie związków, które trwale go zapychają.
  5. Jazda w korkach i na krótkich dystansach jest niekorzystna dla filtra DPF, więc w miarę możliwości należy jej unikać.
  6. Lepiej jest unikać gwałtownych przyspieszeń również na długich dystansach poza miastem. Od czasu do czasu można zatankować paliwo o jakości Premium.

 

Jeśli powyższe sposoby nie pomogą to ostatecznym rozwiązaniem jest regeneracja lub wymiana filtra. Usługa ta jest oferowana przez wiele warsztatów w Polsce.