Wymiana płynu hamulcowego – cz. II. Jak się do niej przygotować i jak zadbać o prawidłowe odpowietrzenie układu?

Artykuły
wymiana płynu hamulcowego

Wiemy już, kiedy należy przeprowadzić wymianę płynu hamulcowego. Wiemy też, jakiego płynu z całą pewnością powinniśmy unikać. Sam proces wymiany płynu możemy oddać w ręce fachowców z warsztatu samochodowego, jeśli jednak posiadamy już pewne obycie z mechaniką i możemy przy tym liczyć na pomoc brata, szwagra lub sąsiada, wymianę płynu hamulcowego damy również radę przeprowadzić na własną rękę.

 

Jak przygotować auto do wymiany płynu hamulcowego?

Po ustaleniu, jaki płyn do tej pory krążył w układzie hamulcowym i po zakupie nowego płynu o odpowiednich parametrach rodzaju, możemy przystąpić do jego wymiany.

Pierwszą z wymaganych czynności jest osadzenie samochodu na specjalnych, stabilnych podstawkach lub ustawienie go na podnośniku i zdjęcie wszystkich kół. Następnie podnosimy maskę auta i odkręcamy korek zbiornika płynu hamulcowego. „Należy pamiętać” – radzi Tomasz Ostrowski, ekspert sklepu z częściami zamiennymi i płynami samochodowymi Ucando.pl – „aby nie spuszczać całego płynu hamulcowego na raz. Nowy płyn hamulcowy powinno się dolewać do zbiorniczka stopniowo, spuszczając jednocześnie ten, który dotychczas krążył w przewodach. Dzięki takiemu rozwiązaniu unikniemy zapowietrzenia się całego układu.

Przed przystąpieniem do dolewania płynu i odpowietrzania układu, lokalizujemy odpowietrznik znajdujący się najdalej od pompy hamulcowej – zwykle jest to odpowietrznik obok prawego tylnego koła. W przypadku samochodów wyposażonych w ABS należy rozpocząć od odpowietrznika umieszczonego obok lewego przedniego koła.

Na odpowietrznik zakładamy przezroczysty, gumowy przewód, którego drugi koniec umieszczamy w zbiorniczku na zużyty płyn. Pomoże nam to dodatkowo zapobiec dostaniu się powietrza do układu (pod warunkiem, że końcówka węża będzie nieustannie zanurzona w cieczy) oraz niekontrolowanemu rozlewaniu się płynu hamulcowego mogącego np. uszkodzić karoserię.

W jaki sposób przeprowadzić wymianę płynu wraz z odpowietrzeniem układu?

Będąc już odpowiednio przygotowanym do wymiany płynu, prosimy towarzyszącą nam osobę o zajęcie miejsca na fotelu kierowcy. Osoba ta powinna najpierw podnieść ciśnienie w układzie hamulcowym poprzez kilkukrotne naciśnięcie pedału hamulca, a następnie – na nasz znak – wcisnąć i przytrzymać hamulec aż do odwołania. W tym momencie odkręcamy odpowietrznik i wylewamy płyn hamulcowy tak długo, aż płynąca przez wężyk ciecz nie zmieni koloru na taki sam, jak kolor nowego płynu, który dolaliśmy wcześniej do zbiorniczka. Oprócz zmiany barwy, ważne jest również to, aby w płynie nie pojawiały się pęcherzyki powietrza, dlatego to „przelewanie” płynu należy kontynuować do momentu, aż spływająca wężykiem ciecz będzie ich całkowicie pozbawiona. W razie konieczności proces ten należy powtarzać aż do osiągnięcia zamierzonego efektu, pamiętając przy tym o ciągłym dolewaniu nowego płynu hamulcowego.

Opisaną czynność należy powtórzyć następnie z kolejnymi odpowietrznikami, a więc po prawym tylnym należy przejść do lewego tylnego, prawego przedniego i lewego przedniego odpowietrznika.

Uwaga! W samochodach z ABS-em czynność tę należy przeprowadzać zawsze przy włączonym zapłonie.

wymiana płynu hamulcowego