Wymiana płynu hamulcowego – cz. I. Kiedy ją przeprowadzić i jakiego płynu użyć?

Artykuły
infografika

Jakość i poziom płynu hamulcowego są czynnikami decydującymi o sprawnej i bezpiecznej jeździe. Jednocześnie jest to substancja, w której na skutek eksploatacji zachodzą zmiany poważnie wpływające na jej właściwości. Aby więc układ hamulcowy mógł działać w pełni efektywnie, konieczna jest regularna wymiana krążącego w nim płynu.

Kiedy należy przeprowadzić wymianę płynu hamulcowego?

„Podstawową wskazówką określającą termin wymiany płynu hamulcowego są zalecenia producenta auta.” – przyznaje Tomasz Ostrowski, ekspert sklepu z częściami samochodowymi Ucando.pl. – „Jeśli z jakiegoś powodu nie mamy możliwości się z nimi zapoznać, warto przestrzegać ogólnie przyjętej zasady, iż płyn hamulcowy należy wymieniać raz na 2 lata lub też po przejechaniu 40-60 tys. kilometrów.” W samochodach wyposażonych w naprawdę mocne silniki lub w system ABS zaleca się wymieniać płyn hamulcowy nieco częściej. Pamiętajmy jednak, że głównym i zdecydowanie nadrzędnym sygnałem do wymiany płynu hamulcowego, bez względu na termin ostatniego przeglądu, nie są ogólne wskazówki eksploatacyjne, lecz odczuwalny spadek skuteczności całego układu.

Zanim przystąpimy do wymiany płynu hamulcowego, musimy przede wszystkim ustalić, jaki płyn znajduje się obecnie w układzie. Ponieważ nie zaleca się mieszania różnych rodzajów płynu hamulcowego (w niektórych przypadkach jest to wręcz stanowczo zabronione), jeśli ostatnio używaliśmy w samochodzie np. płynu DOT-4, do wymiany powinniśmy zakupić płyn tego samego typu.

W jakiej sytuacji nowy płyn hamulcowy przestaje być zdatny do użycia?

Bardzo ważne jest to, aby nowy płyn hamulcowy był faktycznie płynem nowym, a więc nie tylko nieużywanym, ale i pochodzącym z nieotwieranego wcześniej opakowania. Płyn hamulcowy jest substancją o bardzo silnych właściwościach higroskopijnych, pozostawienie go już po otwarciu w butelce oznacza, że zacznie od wychwytywać z powietrza najdrobniejsze nawet odrobiny wilgoci. Płyn taki, nawet stojąc w bardzo (teoretycznie) suchym miejscu, po ok. 3 latach całkowicie przestaje nadawać się do użytku. Pozostawienie go w zawilgoconym garażu lub piwnicy skraca czas jego przydatności do użycia, do zaledwie kilku miesięcy.

Jakość płynu hamulcowego jest szczególnie ważna dla wszystkich właścicieli nowoczesnych aut wyposażonych w systemy EBS, ESP oraz w system elektronicznego rozdziału siły hamowania. Idealnym dla nich rozwiązaniem będzie płyn, który nie tylko jest fabrycznie nowy (pozbawiony cząsteczek wody), ale też odznacza się odpowiednią lepkością. Lepkość ta powinna być mniejsza niż w przypadku standardowych płynów hamulcowych, co umożliwia szybsze zmiany ciśnienia w układzie.

infografika