Jednym z kluczowych elementów w każdej oponie jest bieżnikowanie, które ma olbrzymi wpływ na jej sprawność. Poniżej podpowiadamy – jaki powinien być bieżnik w oponach zimowych oraz dlaczego tak ważne jest ich okresowe wymienianie.
Dostępne typy bieżnikowania – bieżnik symetryczny
Rodzaj zastosowanego bieżnika to jedna z cech różnicująca dostępne opony. Znajdziemy przede wszystkim bieżniki symetryczne, nazywane również klasycznymi, a także symetryczne kierunkowe oraz asymetryczne.
Podstawowy i najczęściej stosowany to bieżnik symetryczny. Jest to rozwiązanie stosowane w większości opon średniej i niskiej klasy przeznaczonych do samochodów osobowych, a także w samochodach ciężarowych. Cechą charakterystyczną – jak sama nazwa wskazuje – jest symetryczny bieżnik, który po obu stronach opony wygląda podobnie. Ogumienie pokryte takim bieżnikiem pracuje stosunkowo dobrze przy różnych warunkach.
Bieżnik symetryczny kierunkowy
Bieżnik symetryczny kierunkowy to rodzaj bieżnika opracowanego przy użyciu skomplikowanych symulacji komputerowych. W rezultacie, powstało żłobienie o bardzo korzystnych parametrach, które wyjątkowo dobrze wpływa na warunki jazdy. Wzór w bieżniku symetrycznym kierunkowym przypomina literę V. Rowki poszczególnych żłobień są na tyle szerokie, że z łatwością odprowadzają nadmiar wilgoci zalegającej na drogach – wodę, śnieg, lód, gołoledź. Wykorzystano w tym celu rowki umieszczone na obwodzie oraz poprzeczne rowki lejkowate.
Warto podkreślić, że największą zaletą bieżnika symetrycznego kierunkowego jest odporność na ślizganie się, która jest wyższa o nawet 20-30 procent, porównując do innych typów bieżnika. Jest to więc wybór optymalny dla kierowców poszukujących opon, które zagwarantują bezpieczną jazdę po mokrej powierzchni. Opony tego typu znajdziesz pod linkiem: https://www.tireexpert.pl/. Bieżnik kierunkowy symetryczny jest najczęściej stosowany w oponach zimowych.
Bieżnik asymetryczny – kiedy i dla kogo?
Opony z bieżnikami asymetrycznymi posiadają odmienne wzory umieszczone po wewnętrznej jak i zewnętrznej stronie. Dzięki temu, opony takie łączą niektóre cechy opon symetrycznych zwykłych i kierunkowych. Przede wszystkim – są w znacznym stopniu uniwersalne, nadają się do jazdy w różnych warunkach atmosferycznych oraz przy odmiennych rodzajach opadów. Dobrze radzą sobie w warunkach intensywnych – gdy podłoże pokryte jest warstwą śniegu.
Jest to możliwe dzięki zastosowaniu specjalnego rodzaju klocków bieżnikowych, które odpowiadają za stabilność pojazdu. Jest ona szczególnie intensywnie odczuwana podczas wchodzenia w zakręty, w czasie których samochód będzie reagował lepiej i łagodniej. Po wewnętrznej stronie obecne są natomiast klocki bieżnikowe o niedużej powierzchni, poprzedzielane specjalnymi rowkami i lamelkami, tworzącymi nietypowe układy. Ich obecność również pozytywnie wpływa na odprowadzanie wody jak i przyczepność na zakrętach.
W porównaniu do poprzednich typów, opony asymetryczne zapewniają optymalnego osiągi podczas poruszania się suchej oraz mokrej jezdni, zwłaszcza na pełnej serpentyn trasie.