Formowanie wtryskowe w przemyśle samochodowym. Jakie są jego zalety i co warto wiedzieć?

Artykuły
formowanie wtryskowe

Formowanie wtryskowe jest jedną z metod formowania tworzyw sztucznych wykorzystywaną w różnych branżach. W przypadku przemysłu samochodowego technikę tę stosuje się głównie w produkcji elementów z materiałów polimerowych o różnych kształtach i rozmiarach. Stosowanie tego typu rozwiązania cieszy się dużą popularnością głównie ze względu na bardzo dobry stosunek jakości do ceny. To jednak nie jedyna zaleta wykorzystywania technologii wtrysku do formowania tworzyw sztucznych w branży samochodowej.

Formowanie wtryskowe jest dosyć skomplikowanym procesem wykonywanym przy użyciu wtryskarki i tzw. formy wtryskowej. Aby powstające w ten sposób produkty spełniały normy i oczekiwania, muszą być produkowane w określonej temperaturze formy i tworzywa, odpowiednim ciśnieniu i czasie trwania docisku.

Formowanie wtryskowe a przemysł samochodowy – zalety

Poza wspomnianym już dobrym stosunkiem jakości do ceny do zalet formowania wtryskowego należy zaliczyć również wysoką precyzję wykonania oraz możliwość dostosowania materiału do dowolnej formy i rozmiaru. Warto przy tym podkreślić, że podczas takiej produkcji wykorzystywanie surowców jest zrównoważone.

Formowanie wtryskowe nie emituje bowiem ani gazów ani odpadów ciekłych, a przy tym daje możliwość odzyskania i przetworzenia części. W praktyce oznacza to minimalne oddziaływanie na środowisko naturalne, co w obecnych czasach ma duże znaczenie. W przypadku branży samochodowej wysoka jakość jest kluczową kwestią, a zatem części produkowane za pomocą formowania wtryskowego spełniały wytyczone normy. Jedną z firm, która może pochwalić się fabrykami produkującymi najwyższej jakości części dla branży motoryzacyjnej jest Knauf Industries Automotive. Jej zakłady produkcyjne posiadają certyfikat IATF 16949:2016, który potwierdza spełnienie wymagań względem produkcji metodą formowania wtryskowego.

Jakie części samochodowe są produkowane metodą formowania wtryskowego?

Zgodnie z treścią Dyrektywy 2000/53/CE Parlamentu Europejskiego producenci samochodów są zobligowani do wykorzystywania surowców plastikowych odzyskanych lub ponownie przetworzonych. Dzięki metodzie formowania wtryskowego możliwe jest wykorzystanie w produkcji takich materiałów polimerowych jak polistyrenu (PS), polipropylenu (PP), ABS, PC, PC/PMMA, PPHC, PPT i PPSGF. Decydując się na ich zastosowanie, można wyprodukować wiele zewnętrznych i wewnętrznych części samochodów np.:

  • kokpit samochodowy,
  • elementy deski rozdzielczej,
  • zderzaki,
  • błotniki i chlapacze,
  • wyloty powietrza,
  • klamki do drzwi,
  • listwy nadkoli,
  • słupki okien i drzwi,
  • panele drzwi,
  • kratki.

Warto zaznaczyć, że formowanie wtryskowe szczególnie dobrze sprawdza się przy produkcji dużych lub średnich serii. Wynika to z faktu, że początkowo konieczna jest inwestycja w formy wtryskowe.