Kiedy należy wymienić rozrząd w aucie?

Układ rozrządu to napędzenie wałków rozrządu za pomocą wałów korbowych. Dokonuje się to za pomocą paska rozrządu lub łańcucha.  Ten pierwszy występuje w większości aut, choć na przykład Mercedes stosuje wyłącznie łańcuch. Nie ma sensu porównywać, które rozwiązanie jest lepsze.

Wymiana paska rozrządu

Co jaki czas wymieniać pasek rozrządu? Nie ma złotego środka. Powiedzenie, że każdy samochód powinien mieć wymieniony pasek po stu tysiącach kilometrów jest błędne. Wszystko zależy od zaleceń producenta. Jeżeli sugeruje on wymianę tego pod zespołu po 4 latach lub stu dwudziestu tysiącach, to w momencie osiągnięcia jednego z tych wskaźników należy tego dokonać. Zalecenia różnią się w zależności od producenta, modelu silnika, rodzaju auta. Stąd sugerowanie konkretnego czasu lub dystansu po którym w każdym modelu auta należy wymienić pasek jest błędne. Warto więc zapoznać się z tym, co przewiduje producent.

Wymiana łańcucha rozrządu

Często pojawiają się komentarze właścicieli pojazdów w stylu: „ja nie mam paska, tylko łańcuch. Ten problem mnie nie dotyczy”. Zgoda, ale łańcuch również się zużywa i wymaga wymiany. W zależności od modeli, łańcuchy luzują się lub nawet wyciągają po trzystu czy czterystu tysiącach kilometrów. Warto odwiedzić mechanika, by sprawdził czy łańcuch rozrządu jest luźny.

Konsekwencje zwlekania z wymianą

Co się stanie, gdy nie wymienisz na czas swojego paska rozrządu lub kupiłeś samochód, w którym nie wiadomo czy i kiedy był on wymieniany? Pasek „strzeli”, czyli dojdzie do przerwania tej części odpowiedzialnej za przenoszenie napędu na wał rozrządu. Konsekwencją tego będzie uderzenie tłoków w zawory. W praktyce oznacza to remont silnika. Koszt tej usługi rozpoczyna się od dwóch tysięcy złotych. Jeżeli kupiłeś używane auto, nie masz pojęcia kiedy był wymieniany rozrząd, to korzystniej będzie odwiedzić mechanika w celu dokonania tej czynności. Zapłacisz kilkaset złotych, w zależności od tego, jak zamontowano ten podzespół. Silnik może być zamontowany poprzecznie lub wzdłużnie. Jeżeli jest on trudno dostępny cena może być wyższa. W przypadku, gdy „dojście” do paska jest bezproblemowe (silnik wzdłużny), opłata będzie niższa.

Silniki bezkolizyjne

Niektóre modele samochodów wyposażono w silniki bezkolizyjne. Dzięki temu, w momencie zerwania paska rozrządu, nie dochodzi do kontaktu tłoków i zaworów. Gdy nastąpi tego typu awaria nie jesteśmy zmuszeni do poniesienia kosztów naprawy silnika. Wystarczy wymiana paska. Niestety, takich silników jest mało, a postęp technologiczny rozwija się w ten sposób, by wymian dokonywać jak najczęściej. Jednym z auto posiadających silnik bezkolizyjny jest Fiat Seicento.

Artykuł opracowany przez specjalistów z FixMyCar