Sonda Lambda jest czujnikiem, który mierzy zawartość tlenu w spalinach i jest on umieszczany w układzie wydechowym.
Na podstawie tych pomiarów dozowana jest odpowiednia dawka mieszanki paliwowo-powietrznej.
Problemy z Sondą Lambda
Pierwszym objawem, który może wskazywać na zużycie lub awarię sondy jest problem z wchodzeniem na wysokie obroty. Gdy po wciśnięciu gazu samochód nie wchodzi na obroty i wyczuwane jest szarpanie oraz nierówna praca, wówczas można podejrzewać problemy z Sondą Lambda.
Od kiedy stosowane są takie sondy
Sondy Lambda są montowane w samochodach od 1992 roku. Dzięki prawidłowemu dozowaniu mieszanki paliwowo-powietrznej silniki pracują bardzo dobrze bez nieprawidłowości opisanych powyżej.
Jak wyglądają awarie sond?
Najczęściej sondy lambda ulegają uszkodzeniu w wyniku działania cząstek oleju oraz wody, które przedostają się do układu wydechowego. Kolejną przyczyną awarii może być nieprawidłowe działanie instalacji elektrycznej w aucie. Oczywiście czujniki te mogą również ulec najzwyklejszemu zużyciu, ponieważ są one narażane na różne obciążenia mechaniczne w czasie użytkowania. Oprócz wspomnianych na początku problemów z pracą silnika, awaria sondy lambda może spowodować zwiększenie zużycia paliwa oraz nadmierną emisję spalin do atmosfery, a także uszkodzenie katalizatora.
Sondy Lambda na rynku
Na polskim rynku dostępnych jest bardzo wiele rodzajów sond lambda. Ich najważniejszy podział to sondy jednowoltowe (1V) stosowane w małych silnikach oraz 5V stosowane w większych jednostkach napędowych. Należy też pamiętać o dopasowaniu odpowiednich przewodów. Oczywiście przed wymianą sondy warto sprawdzić czy za pogorszenie pracy silnika nie są odpowiedzialne filtry powietrza, paliwa, przewody oraz świece zapłonowe.