Ubezpieczenia samochodów firmowych

Artykuły
ubezpieczenia

Trudno wyobrazić sobie dziś życie bez samochodu. Jeszcze trudniej wyobrazić sobie istnienie wielu gałęzi usług– na przykład transportowych lub kurierskich – bez środków transportu, gdyż często właśnie na nich są oparte.

Niestety, samochody nie są niezniszczalne i, jak wszystko inne, podlegają (mniej lub bardziej) awariom oraz wypadkom losowym, takim jak stłuczki czy kolizje. To jednak wcale nienajgorsze, co może przytrafić się kierowcy na drodze. W grę wchodzi także kradzież pojazdu lub ładunku, a taki przypadek – szczególnie dla mniejszej firmy – może okazać się dosłownym „być albo nie być”.

Obszerny rynek

Główny Urząd Statystyczny szacuje, że z końcem 2013 roku w Polsce zarejestrowanych było niemal 3 miliony samochodów ciężarowych, a w 2014 z ich pomocą przewieziono 1 840 milionów ton ładunku, czyli aż 84% ogólnokrajowego tranzytu. Prawdopodobnie przewóz towarów (lub osób) jest gałęzią rynku, która nie doczeka się redukcji ze względu na ciągle rosnący popyt. Tak duża konkurencja oznacza jednak, że nikt nie może pozwolić sobie na dodatkowe obciążenia finansowe, szczególnie związane z użytkowanymi pojazdami.

Gwarancja na samochód od producenta jest stosunkowo krótka – w szczególności gdy uwzględni się intensywną eksploatację pojazdu – oraz obejmuje jedynie usterki mechaniczne, i to nie wszystkie (lista wykluczeń różni się w zależności od marki i modelu). Statystyki zaś nie kłamią – badania niemieckiego instytutu TUV mówią, że już dwuletnie samochody mają awaryjność na poziomie 8,4%, te użytkowane dekadę są awaryjne nawet w 32,1%.

Sęk w tym, że każdy zawód wykorzystujący samochód boryka się z innym zakresem potencjalnych problemów – spedycja nierzadko przewozi towar warty naprawdę ogromne pieniądze, w przypadku zaginięcia lub uszkodzenia którego wysokość kary umownej może być pokaźna; taksówkarz z kolei musi liczyć się z ryzykiem zniszczenia lub zanieczyszczenia tapicerki przez pasażera pojazdu, a co dopiero mówić o sporze z klientem, gdy ten nie zechce zapłacić należnej za przejazd kwoty.

Ubezpieczenie warte swojej ceny

O ile „tradycyjne” ubezpieczenie jest wystarczające dla normalnego kierowcy, który nie wykorzystuje swojego samochodu zarobkowo, tak przedsiębiorca zdecydowanie powinien zainteresować się firmami oferującymi usługi dopasowane do jego profilu – jedną z nich jest brytyjska marka Insurance Factory. Czym charakteryzują się profilowane oferty?

To zależy od tego, czego potrzebujemy – jedne pakiety oferują bezpośrednią ochronę pojazdu przed kradzieżą, wraz z przewożonym ładunkiem (w niektórych przypadkach stopień ochrony jest wręcz absurdalny, bo odszkodowanie dostaniemy nawet w sytuacji zniszczenia pojazdu przez… statek powietrzny). Inną ofertę otrzymają z kolei dealerzy samochodowi, na wypadek uszkodzenia czy zniszczenia pojazdu w czasie jazdy próbnej, co w przypadku braku polisy przy modelu pojazdu z górnej półki mogłoby okazać się finansową katastrofą.

Także kierowca jest ważny

Konkurencja na rynku ubezpieczeń jest na tyle duża, że nieustannie wymusza na usługodawcach poszerzanie oferty. Nie inaczej rzecz ma się w przypadku polis samochodowych, które już od lat nie obejmują wyłącznie pojazdu – klienci indywidualni mogą otrzymać w pakiecie ubezpieczenie medyczne, a nawet pomoc dla zwierzaka (między innymi zwrot kosztów leczenia weterynaryjnego w trakcie wakacji, gdyby okazało się niezbędne dla naszego pupila). Znaleźć można nawet ubezpieczenia dedykowane samochodom, które zostały mocno zmodyfikowane, między innymi w procesie tuningu, czy to optycznego, czy mechanicznego.

Standardem powoli staje się także oferowanie auta zastępczego – szczególnie ważne, gdy awaria samochodu jest poważna, a my potrzebujemy pojazdu. Oczywistością jest holowanie pojazdu czy usługi specjalisty, który pomoże nam w przypadku zgubienia lub zatrzaśnięcia kluczyków w środku wozu. Innymi słowy, ubezpieczyciele starają się zabezpieczyć klientów na niemal każdą okazję, więc z pewnością dobrze zainteresować się bogatszymi pakietami ofert – szczególnie, jeśli prowadzimy własną firmę.