Nie bierz urlopu od wymiany płynu hamulcowego

Artykuły
płyn hamulcowy

O wymianie płynu hamulcowego zapominają nawet doświadczeni kierowcy. Tymczasem ta prosta czynność eksploatacyjna może znacznie zwiększyć bezpieczeństwo podróży, gdyż wpływa na działanie całego układu hamulcowego w samochodzie. Gwarantuje przede wszystkim prawidłową reakcję auta na użycie pedału hamulca. Kiedy należy koniecznie wymienić płyn hamulcowy w samochodzie? Czy należy to robić przed każdym, dłuższym wyjazdem, czy może jednak rzadziej?

 

Zanim ruszysz w długą trasę

Rozpoczyna się sezon długich weekendów, a w kolejce stoją już długo wyczekiwane wakacje. Dla samochodów oznacza to czas długich podróży, sprawdzających z jednej strony ich osiągi w trasie, a z drugiej wytrzymałość. Zanim więc auto wyruszy na weekendową lub wakacyjną wyprawę warto sprawdzić, czy wszystko działa w nim poprawnie, z hamulcami włącznie.

Wielu kierowców, myśląc o serwisowaniu układu hamulcowego w aucie, zwraca uwagę przede wszystkim na zużycie klocków oraz tarcz. Tymczasem płyn hamulcowy również z biegiem czasu traci swoje unikalne właściwości. Objawia się to w sposób dość nieprzyjemny dla kierowcy. Dochodzi wtedy do wystąpienia zjawiska potocznie określanego jako „miękki pedał hamulca”. Jego cechą charakterystyczną jest brak oporu ze strony pedału podczas hamowania, co może kierowcę doprowadzić do przysłowiowego zawału serca. Momentami konsekwencje takiego stanu rzeczy mogą być o wiele poważniejsze. Przeoczenie wymiany płynu hamulcowego i związany z tym „miękki pedał hamulca”, wydłużają znacznie drogę hamowania, co może doprowadzić do sytuacji w której pojazd zatrzyma się zbyt późno.

Rodzaje i specyfika płynów hamulcowych

Przeciętnie płyn hamulcowy składa się z:

  • 70-80% płynu bazowego;
  • 20-30% środka smarującego;
  • od 1 do kilku procent pozostałych dodatków.

W zależności od wyjściowej temperatury wrzenia i temperatury wrzenia płynu nawilżonego, charakteru chemicznego komponentów oraz lepkości, zasadniczo wyróżnia się 4 klasy płynów hamulcowych do pojazdów samochodowych:

  • płyn hamulcowy DOT−3;
  • płyn hamulcowy DOT−4;
  • płyn hamulcowy DOT−5.1;
  • płyn hamulcowy silikonowy DOT−5.

Płyn hamulcowy w układzie hamulcowym pełni rolę podobną do krwi w organizmie człowieka. Jest równomiernie rozprowadzany po elementach układu, zapewniając ich właściwe działanie. Do najważniejszych cech płynu hamulcowego należy zaliczyć temperaturę wrzenia, która powinna standardowo być wyższa niż 230 stopni. Jest to niesłychanie ważny parametr, gdyż od niego w znacznej mierze zależy, czy w danym momencie hamulce rzeczywiście zadziałają właściwie.

Wymiana płynu hamulcowego może być konieczna

Należy pamiętać, że płyn hamulcowy jest wysoce higroskopijny, co oznacza, że stale pochłania wilgoć z otoczenia. To zaś powoduje, że temperatura wrzenia płynu z biegiem czasu ulega obniżeniu. Może spaść nawet o połowę do czego potrzeba zaledwie 3 procent wody. Rodzi się niepokojące konsekwencje. Jeżeli więc w trakcie hamowania temperatura będzie wyższa niż temperatura wrzenia płynu hamulcowego pojawią się tzw. „korki parowe”, które powodują, że skuteczność hamulców spada praktycznie do zera. To zaś może doprowadzić do wystąpienia skrajnie niebezpiecznych sytuacji.

Drugą ważną cechą płynu hamulcowego poza temperaturą jego wrzenia jest lepkość. Powinna być stosunkowo jak najniższa, aby układ hamulcowy mógł działać niezawodnie w szerokim przedziale temperatur: od – 40 stopni Celsjusza do 100 stopni Celsjusza. Jest to szczególnie ważne w przypadku pojazdów wyposażonych w ABS (z ang. Anti-Lock Braking System).

Kiedy najlepiej wymieniać płyn hamulcowy?

Wymiana płynu hamulcowego powinna być dokonywana regularnie, zgodnie ze wskazaniami producenta. Standardowo powinna się jej dokonywać, co 40 – 60 tys. kilometrów lub co dwa lata. Sama czynność należy do najtańszych usług motoryzacyjnych. Świadczy ją praktycznie każdy warsztat, który można wyszukać na https://autobooking.com. Ceny wahają się w granicach 100 zł za usługę, co stanowi niewielki wydatek w relacji do tego, ile dobrego dla auta, kierowcy oraz pasażerów może przynieść wymiana płynu hamulcowego.

Można jej spróbować dokonać samodzielnie. Jest to jednak nieco skomplikowane, gdyż wymaga posiadania podnośnika oraz zdjęcia wszystkich kół samochodu. Przyda się więc pomoc drugiej osoby. Trzeba też zawczasu wyposażyć się w odpowiedni płyn hamulcowy oraz przezroczysty, gumowy przewód wraz ze zbiorniczkiem. Po osadzeniu auta na podnośniku oraz demontażu kół, można przystąpić do zlokalizowania zbiornika z płynem oraz przystąpić do jego wymiany. Należy przy tym pamiętać, aby nie spuszczać całego płynu hamulcowego od razu, a robić to stopniowo, uzupełniając jednocześnie nowym. Pozwala to uniknąć zapowietrzenia układu hamulcowego, które może w konsekwencji prowadzić do jego nieprawidłowego działania.

Zgodnie ze starym porzekadłem, że dobrymi chęciami wybrukowane jest piekło, przy wymianie płynu hamulcowego nie należy wykazywać się nadgorliwością, robiąc to częściej niż rzeczywiście należy. W tym przypadku, jak również w innych sprawach dotyczących eksploatacji auta, najlepiej jest postępować zgodnie ze wskazaniami producenta. Producent w końcu najlepiej wie, co faktycznie wyprodukował.