Ochrona silnika przed przegrzaniem w czasie upałów

Porady
chłodnica samochodowa

Wielu kierowców wie o tym, że mrozy mogą być groźne dla silników samochodów. Mało osób jednak zwraca uwagę na wpływ upałów na działanie jednostek napędowych w autach.Jest to poważne zaniedbanie, które może doprowadzić do poważnych awarii silnika. Poniżej przedstawionych jest kilka ważnych informacji dotyczących elementów odpowiedzialnych za ochronę silnika przed przegrzaniem w porze letniej.

Przygotowanie auta po zimie.

Zimą wielu kierowców stosuje specjalne tekturki lub osłony ograniczające dostęp powietrza do silnika. Dzięki temu jednostka napędowa nagrzewa się znacznie szybciej w czasie silnych mrozów. Należy pamiętać, że po zimie konieczne jest usunięcie owych osłon, ponieważ latem silnik nagrzeje się szybko, a zbyt mała ilość dostającego się do niego powietrza może spowodować szybkie przegrzanie. Warto również pomyśleć o wymianie płynu chłodniczego na letni, przystosowany do wysokich temperatur.

Znaczenie układu chłodniczego.

W normalnych warunkach, temperatura pracy silnika, to około 80-90 stopni Celsjusza. Czasami wartość ta przekracza 95 stopni (np. w czasie jazdy pod górę), jednak nie trzeba się tym przejmować, jeśli jest to stan krótkotrwały. Jeśli jednak temperatura oscyluje w okolicy 100 stopni, należy zakończyć jazdę.

Aby uniknąć przegrzania silnika w porze letniej, należy dbać o układ chłodzenia w pojeździe. Układ taki składa się z małego i dużego obiegu. Na początku aktywny jest mały obieg, ale po osiągnięciu wyższych temperatur uruchamiany jest obieg długi, w którym powietrze przepływa przez chłodnicę. Dzięki temu po silniku krąży schłodzony płyn, który zmniejsza temperaturę pracy.

chłodnica samochodowa

Chłodnica – jeden z najważniejszych elementów układu chłodniczego (źródło: Wikipedia/MGTom).

Jak uniknąć przegrzania?

Aby uniknąć przegrzania, należy przede wszystkim regularnie sprawdzać stan płynu chłodniczego. W przypadku wykrycia wycieków, należy udać się do mechanika. Regularna wymiana płynu na letni, który jest przystosowany do wysokich temperatur, pozwoli na zwiększenie sprawności chłodzenia silnika.

Bardzo ważne jest sprawdzanie stanu termostatu. Element ten odpowiada za uruchamianie drugiego obiegu w silniku. Jeżeli termostat jest niesprawny, to płyn chłodzący nie będzie docierał do chłodnicy, a co za tym idzie, silnik będzie się przegrzewał.

Niezwykle ważne jest sprawdzanie stanu przewodów. Ich pęknięcie oznacza koniec jazdy, ponieważ przegrzanie będzie bardzo mocne i będzie ono groziło poważnymi awariami (pęknięcie uszczelki pod głowicą itp.). W związku z tym należy stale kontrolować stan płynu oraz zwracać uwagę na temperaturę podczas jazdy. Jeżeli zauważymy nagły wzrost, to prawdopodobnie awarii uległy przewody. Jeżeli taka sytuacja nastąpi należy natychmiast zatrzymać się, wyłączyć silnik i nie otwierać maski.

Kolejną ważną czynnością jest sprawdzanie stanu pompy płynu chłodzącego. Jeżeli nie będzie ona działać, to silnik będzie pracował praktycznie bez chłodzenia.

Kolejnym istotnym elementem, który musi być sprawny, jest wentylator. Znajduje się on w pobliżu chłodnicy i jeśli silnik będzie pracował w bardzo wysokiej temperaturze, to wentylator uruchomi się automatycznie. Zwiększony ruch powietrza usprawni pracę chłodnicy, a temperatura w silniku spadnie. Jest to bardzo przydatny sprzęt podczas jazdy w korkach itp.

Oczywiście sprawdzenie powyższych elementów nie powinno być wielkim problemem, ponieważ może tego dokonać praktycznie każdy mechanik. Warto więc regularnie odwiedzać warsztat i dokonać diagnozy układu chłodniczego zanim pojawią się jakieś niepokojące objawy.

Co robić w przypadku nagłego przegrzania?

Jeżeli temperatura silnika będzie bardzo wysoka, a spod maski nie będzie wydobywała się para (jeśli pojawi się para, należy natychmiast zatrzymać auto i wyłączyć silnik przy dogodnej ku temu okazji), to można spróbować przyspieszyć. Większa cyrkulacja powietrza spowoduje zmniejszenie temperatury silnika. Oczywiście jest to rozwiązanie tymczasowe umożliwiające dojechanie do mechanika lub do miejsca, w którym można bezpiecznie zatrzymać auto.

Jeżeli pojazd porusza się w korku, zwiększenie prędkości jest niemożliwe. W takim wypadku pomoże uruchomienie maksymalnego ogrzewania. Nie jest to komfortowe rozwiązanie, ale dzięki temu ciepło z silnika zostanie wprowadzone do kabiny (można otworzyć okna, aby się go pozbyć) i w ten sposób temperatura pracy w silniku spadnie. Umożliwi to dojazd do miejsca zatrzymania lub do mechanika.

Jak widać dbanie o układ chłodniczy jest bardzo ważnym zadaniem. Dzięki regularnym kontrolom i wymianom można ochronić silnik przed negatywnym działaniem bardzo wysokich temperatur.