Tłumik motocyklowy — co powinien o nim wiedzieć każdy motocyklista?

Artykuły
tłumik motocyklowy

Wykorzystanie pełnego potencjału silnika, spójna stylistyka i rasowe brzmienie — to tylko część rzeczy, które zapewnia tłumik motocyklowy. Na pierwszy rzut oka to prosty element konstrukcyjny jednośladu, jednak sprawa jest dużo bardziej skomplikowana.

W tym materiale podpowiemy, jakie zagrożenia niesie za sobą montaż źle dobranego tłumika motocyklowego, przyjrzymy się regulacjom prawnym, które pomogą ci uniknąć mandatu podczas kontroli patrolu drogowego oraz podpowiemy, jak czyścić i serwisować układ wydechowy.

Tłumik motocyklowy — regulacje prawne

Każdy z nas lubi głośne wydechy, prawda? Powinieneś pamiętać jednak o tym, że motocykliści i motocyklistki stanowią zaledwie ułamek całego społeczeństwa. Dlatego przejeżdżając wieczorem po bulwarach swojego miasta, nie popisuj się i nie pokazuj, że twoja maszyna potrafi nieźle zaryczeć. Z myślą o nie-motocyklowej części społeczeństwa, polscy ustawodawcy przewidzieli ograniczenia dotyczące głośności motocyklowych układów wydechowych — nie może być większa niż 72 decybele. Co ciekawe, na 2024 rok już zaplanowane są zmiany i ta wartość ma zostać zmniejszona do 68 decybeli. Jeśli twój tłumik motocyklowy jest głośniejszy, masz dwie opcje — możesz zamontować tzw. DB Killer, czyli wkład wyciszający, lub pogodzić się z niemałym mandatem podczas policyjnej kontroli. Na chwilę obecną za łamanie zakazu z art. 60 ust. 2 pkt 2 z Ustawy Prawo o Ruchu Drogowym, który zabrania poruszania się po drogach publicznych pojazdem emitującym nadmierny hałas, grozi ci nawet 300 złotych kary. Warto zaznaczyć, że patrole drogowe wyposażone są w urządzenia do pomiaru głośności, więc zmierzenie decybeli twojego wydechu może zostać wykonane w każdej chwili.

Maksymalna głośność twojego wydechu może również kolidować z wjazdem na tor wyścigowy. Tego typu obiekty również mają wyznaczoną graniczną wartość decybeli, jaką może generować tłumik motocyklowy. Zazwyczaj jest to 102 dB. na torach asfaltowych i 104 dB. na torach motocrossowych. Zaznaczamy jednak, że każdy obiekt może mieć swoje własne ograniczenia głośności — przed wyjazdem na tor koniecznie sprawdź aktualne informacje i dostosuj swój tłumik motocyklowy do przedstawionych wymagań. Inaczej nie będziesz mógł wystartować w zawodach lub wziąć udziału np. w Track Day’u.

Tłumik do motocykla — jak poprawić wygląd maszyny nie psując osiągów?

Tłumik to jeden z najczęściej wymienianych podzespołów w jednośladach. Nie ma w tym nic dziwnego — pozwala nie tylko na zmianę wyglądu, ale również dźwięku i osiągów motocykla. Powinieneś jednak pamiętać o tym, że nie każdy tłumik motocyklowy jest uniwersalny. W jednośladach z silnikiem dwusuwowym odgrywa niezwykle istotną rolę w osiągach i charakterystyce jednostki napędowej. Dobrze wiedzą o tym posiadacze maszyn klasy Cross i Enduro oraz kierowcy skuterów o pojemności skokowej 50 ccm, którzy starają się wycisnąć z każdego centymetra sześciennego maksimum potencjału. W motocyklach czterosuwowych sprawa wygląda podobnie. Nieodpowiednio dobrany tłumik motocyklowy zaburza pracę silnika i przyczynia się do m.in. wypalenia gniazd zaworowych, spadku osiągów czy zaburzenia przebiegu krzywej momentu obrotowego. Te i inne objawy zazwyczaj kończą się jednym — remontem silnika, który do tanich nie należy.

Wybierając tłumik, warto poprosić o radę specjalistów ze sklepu motocyklowego, w którym rozglądamy się za nowym wydechem. Pozwoli to ograniczyć wydatki — zarówno podczas zakupu kolejnego, tym razem odpowiedniego tłumika motocyklowego, jak i części niezbędnych do serwisu lub naprawy jednostki napędowej.

Tłumik — podstawowy serwis i czyszczenie

Tłumik motocyklowy, tak jak każdy inny element twojej maszyny, ulega wyeksploatowaniu. Jeśli zauważyłeś pogorszenie osiągów silnika lub na łączeniach układu wydechowego pojawiają się czarne przebarwienia, czas na serwis. Całe szczęście w większości motocykli jest to na tyle prosta operacja, że powinieneś sobie z nią poradzić bez większych problemów — wystarczy podstawowa wiedza i kilka kluczy. Zanim samodzielnie rozkręcisz układ wydechowy, koniecznie zadbaj o czystość. Ułatwi ci to nie tylko pracę, ale również ograniczy ryzyko dostania się zanieczyszczeń do silnika i samego wydechu. Pamiętaj, żeby podczas czyszczenia zatkać otwór wylotu spalin — szczególnie jeśli używasz myjki ciśnieniowej — i korzystać z wyłącznie dedykowanej chemii motocyklowej, jak np. środek do czyszczenia układów wydechowych, który usunie zabrudzenia i odtłuści metalowe powierzchnie.

Serwis wydechu motocyklowego ogranicza się zazwyczaj wymiany uszczelek. Jeśli twój motocykl ma już swoje lata, koniecznie zajrzyj do kolektorów wydechowych — może się okazać, że na wewnętrznych ściankach nagromadziło się dużo nagaru, który ogranicza swobodny przepływ spalin.

Tłumik do motocykla znajdziesz w I’M Inter Motors i na imready.eu

Chcesz poprawić wygląd i osiągi swojej maszyny? Tłumik do motocykla znajdziesz w I’M Inter Motors — największej sieci stacjonarnych sklepów motocyklowych w Polsce — i na imready.eu. Na półkach czekają na ciebie tłumiki motocyklowe od sprawdzonych i przetestowanych producentów, które z łatwością dopasujesz do swojego skutera i motocykla. Duży wybór tłumików i innych elementów układu wydechowego to nie wszystko. Możesz liczyć również na szereg korzyści zakupowych — darmowa dostawa, bezpieczne płatności online czy bezpłatna, 5-letnia gwarancja na wybrane grupy produktów to dopiero początek. Odwiedź jeden z 35 salonów stacjonarnych I’M Inter Motors lub wejdź na imready.eu i wybierz tłumik motocyklowy na miarę swoich potrzeb!

Materiał powstał przy współpracy z partnerem imready.eu
Źródło zdjęć: unsplash.com