Twój samochód zaczął więcej palić? Sprawdź jaka może być tego przyczyna

Artykuły
zdjęcie kierowcy

Zwiększone spalanie jest zawsze powodem do niepokoju. Po pierwsze ze względu na to, że wiąże się z większymi wydatkami – a ceny na stacjach stale rosną. Po drugie – może zwiastować awarie, których usunięcie bywa kosztowne.

Nie sposób zapomnieć też o tym, że większe spalanie oznacza więcej spalin, a to nie jest obojętne dla środowiska. Warto więc jak najszybciej zlokalizować źródło problemów.

Nieodpowiedni styl jazdy

Zwiększone zużycie paliwa nierzadko jest spowodowane nie usterkami, a popełnianymi przez kierowcę błędami. Częste, gwałtowne przyspieszanie i hamowanie, jazda na niedogrzanym silniku lub dobór niewłaściwego przełożenia szybko odbiją się na rachunku ze stacji benzynowej. Postaraj się więc unikać tego typu zachowań. Jedź płynnie, przewiduj zdarzenia na drodze. Te wskazówki nie dotyczą jednak aut hybrydowych, które podczas hamowania odzyskują część energii.

Niepotrzebne obciążenie

Kolejna przyczyna intensywnego spalania to obciążenie auta. Problem jest dość poważny, bo każde dodatkowe sto kilogramów może zwiększyć zapotrzebowanie na paliwo nawet o litr na setkę. By uczynić jazdę nieco oszczędniejszą, warto więc zrobić przegląd bagażnika. Najpotrzebniejsze narzędzia i akcesoria oczywiście powinieneś zostawić, ale wielu z tych, które ze sobą wozisz, nigdy nie użyjesz. Dziś w zupełności wystarczy naładowany telefon i numer do pomocy drogowej.

Duże opory toczenia i powietrza

Dla spalania duże znaczenie mają też opory toczenia oraz powietrza. By zminimalizować te pierwsze, dbaj o to, by w oponach zawsze było odpowiednie ciśnienie, a w razie potrzeby zainwestuj w ogumienie o mniej agresywnym bieżniku – oczywiście pamiętając, że odbije się to na przyczepności auta. Opory powietrza zwiększają się zaś, kiedy przewozisz bagaże na dachu. Jeśli to możliwe, zakup boks dachowy. Ma on aerodynamiczną sylwetkę, przez nieco minimalizuje straty.

Filtr powietrza i olej silnikowy

Dochodzimy do przyczyn, które mogą tkwić pod maską. Najczęstsze to zużycie filtru powietrza, jazda na starym oleju silnikowym lub jego niedostatecznej ilości. W pierwszym przypadku do jednostki dociera mniej powietrza, co zaburza jej pracę i sprawia, że ta więcej „pije”. W takim wypadku wystarczy po prostu wymienić filtr na nowy. Olej zaś jest odpowiedzialny za zmniejszenie tarcia i wewnętrznych oporów – dotyczy to również skrzyni biegów.

Uszkodzona sonda lambda

Sonda lambda to czujnik, którego zadaniem jest pomiar zawartości tlenu w spalinach. Uszkodzona może przesyłać do komputera błędne informacje, przez co ten zwiększy dawkę wtryskiwanego paliwa i w konsekwencji zwiększy spalanie. O awarii sondy, poza wzrostem spalania, może świadczyć między innymi czarny dym z rury wydechowej, osłabienie mocy jednostki oraz uruchomienie kontrolki CHECK ENGINE. Sonda lambda to element, który bez problemu można łatwo i szybko wymienić.

Świece i wtryskiwacze

Wydajność jednostki benzynowej zależy też od sprawności świec zapłonowych. Zużyte, pokryte nagarem świece nie generują pożądanego wyładowania, przez co silnik pobiera więcej paliwa. W dieslach przyczyną zwiększenia rachunków ze stacji może natomiast okazać się usterka układu wtryskowego. Częściej chodzi o zwykłe rozregulowanie pompy, ale niekiedy ulega ona rozszczelnieniu. Inny możliwy powód to zużycie wtryskiwaczy, które dostarczają zbyt dużo paliwa.

Hamulce i koła

Bywa, że przyczyna skoku zużycia paliwa tkwi w awarii zacisku hamulca. W takim przypadku klocek nie cofa się w pełni, przez cały czas trąc o tarczę i tym samym zwiększając opory toczenia. Pozostając w tych rejonach, nie sposób nie wspomnieć też o źle ustawionej zbieżności kół.